ساخت مدال

شرح و بررسی انواع مدال از نظر جنس و نوع ساخت

انواع مدال از نظر جنس و نوع ساخت

این مقاله به شرح و بررسی انواع مدال از نظر جنس و نوع ساخت اختصاص دارد. به طور کلی مدال ها از جنبه های مختلفی قابل تقسیم بندی هستند و تنوع موجود در مدال های تولید شده سبب شده تا عوامل مختلفی در این تقسیم بندی موثر باشند. جنس مواد سازنده، نوع ساخت، نوع کاربرد، ابعاد، شکل ظاهری، روش اتصال، روش نگهداری و … از جمله ی این موارد هستند.

انواع مدال از نظر جنس و نوع ساخت کدامند؟

مدال ها که با نام مدالیوم نیز مشهور هستند، از نظر اندازه دارای ابعاد مختلفی خواهند بود. شما به عنوان سفارش دهنده می توانید اندازه های مورد نظر خود را انتخاب کنید. اما در مورد کاربردهای خاص نظیر مدال های ورزشی ملی و جهانی، این اندازه ها دارای استاندارد معینی می باشند.

انواع مدال به لحاظ کاربرد نیز به چند دسته مانند مدال و نشان های دولتی، نظامی، ورزشی، افتخار، علمی، دانش آموزی و … تقسیم خواهد شد که هر یک ویژگی های خاص خود را دارد.

روش اتصال و نگهداری مدال ها نیز سبب می شود تا نام های مختلفی بر روی آن ها گذاشته شود. به عنوان مثال مدال هایی که از طریق یک بند به گردن افراد آویخته می شوند، مدال های گردن آویز و مدال هایی که از طریق یک سوزن یا وسیله ای شبیه به آن به لباس افراد متصل می شود نیز نشان نامیده می شوند. در صورتی که از جعبه ها و جلدهایی برای نگهداری مدال استفاده شود و مدال مربوطه فاقد هرگونه بند و وسیله ای به منظور اتصال باشد نیز از آن به عنوان شیلد نام برده می شود.

برای مشاهده انواع نمونه های بج سینه کلیک کنید.

تا این جای مقاله با برخی دسته بندی های مربوط به مدال آشنا شدید اما برای آشنایی با انواع مدال از نظر جنس و نوع ساخت، با ادامه ی مطلب همراه شرکت تبلیغاتی جارچی باشید تا به تفکیک به دو موضوع جنس مدال ها و رویه ی آن ها بپردازیم.

قیمت انواع مدال ورزشی

 

انواع مدال از نظر جنس مواد در ساخت

در ادامه ی شرح و بررسی انواع مدال از نظر جنس و نوع ساخت، در این بخش به انواع مدال از نظر جنس مواد اولیه خواهیم پرداخت. اگر کمی به این مسئله فکر کنید، اولین موادی که برای ساخت مدال ها به ذهن شما خواهد رسید، طلا، نقره و برنز می باشد. چرا که این سه مدال هستند که به افراد اول تا سوم هر رشته ی ورزشی در مسابقات تعلق می گیرند. اما نکته ی بسیار مهمی در این بین وجود دارد که اکثر افراد از آن بی خبر هستند. تاریخ آخرین باری که مدال های طلای ورزشی در المپیک از جنس طلا بود به سال 1912 میلادی باز می گردد. چرا که از این دوره بعد برگزار کنندگان این گونه مسابقات دریافتند که هزینه ی ساخت مدال ها از طلا بسیار سنگین است و با گذشت زمان و افزایش رشته های ورزشی شرکت کننده در این دوره ها و افزایش تعداد کشورهای شرکت کننده، امکان طراحی و ساخت مدال های ورزشی از جنس طلا به لحاظ اقتصادی امکان پذیر نبود.

جنس اغلب مدال ها از جنس آلیاژهای فلزی می باشد. توجه کنید که ساخت مدال یا هر محصول دیگری از فلزات خالص امکان پذیر نیست. لذا فلزات مختلفی را با یکدیگر مخلوط کرده و خواص آن ها را بهبود بخشیده و سپس از آن ها مدال می سازند. فلز غالب در این آلیاژها پایه ی آن ها را تشکیل می دهد. لذا همه ی مدال های المپیک از جنس آلیاژهایی با پایه ی نقره هستند.

اما در مورد مدال های دیگر که در سطوح پایین تری اعطا می گردند، از آلیاژهای برنج (مس و روی)، سرب، تیتانیوم، قلع و … استفاده می شود که در این بین برنج و سرب کاربرد گسترده تری دارد. لازم به ذکر است که در روش ریخته گری برای مدال های سربی از لاستیک و برای مدال های برنجی از ماسه استفاده می کنند.

اما این تنها روشی نیست که برای کاهش هزینه های ساخت مدال در المپیک به کار گرفته شده است. بلکه در المپیک 2020 توکیو برای ساخت مدال های ورزشی از بازیافت تجهیزات و قطعات الکترونیکی نظیر گوشی های موبایل و کامپیوتر های فرسوده استفاده شد و طلا، نقره و برنز مورد نیاز برای این کار از آن ها استخراج شد.

انواع مدال از نظر رویه و آبکاری

اما شاید برای شما جای سوال باشد که چرا هم چنان با نام مدال طلا، نقره و برنز از مدال های المپیک یاد می شود؟

در ادامه ی بحث پیرامون انواع مدال از نظر جنس و نوع ساخت باید گفت که برای ساخت مدال های مختلف مرحله ای تحت عنوان رویه و آبکاری وجود دارد. در این مرحله در واقع پس از ساخت مدال از آلیاژهای فلزی می توان توسط فلزات زیباتر و گران قیمت تر آن ها را آبکاری کرد تا رویه ای از جنس بهتر و ارزشمندتری داشته باشد. آبکاری طلا، نقره، برنز، نیکل و مس از جمله ی این آبکاری ها هستند. لذا مدال طلای المپیک نیز مدالی از جنس آلیاژ نقره با آبکاری طلا می باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *