ساخت مدال

طراحی و ساخت مدال چگونه صورت می گیرد؟

طراحی و ساخت مدال

در گذشته که هنوز وسایل امروزی اختراع نشده بودند و امکان طراحی های دیجیتال و کامپیوتری وجود نداشت. همه ی مراحل طراحی و ساخت مدال از طریق دستی و ابزارهای ساده انجام می شد. لذا طرح هایی روی کاغذ پیاده شده و سپس همان طرح روی فلز ساخته می شد. یا حتی ممکن بود طرح مورد نظر تنها در ذهن سازنده باشد و آن را روی مدال پیاده سازی نماید. بنابراین بدیهی است که مدال های قدیمی به لحاظ شکل های ظاهری دقت امروزی را نداشته اند.

روش های طراحی و ساخت مدال

اما امروزه بسیاری از نرم افزارهای طراحی و تجهیزات ساخت مدال به وجود آمده است که باعث طراحی و ساخت مدال هایی با دقت و ظرافت بسیار بالا شده است. تا جایی که سفارش دهندگان قادر هستند تا پیش از تولید مدال طرح اولیه ی آن را به صورت سه بعدی مشاهده کرده و اصلاحات لازم را به عمل آورند. این موضوع سبب می شود تا محصول تولیدی بسیار شبیه به نظر سفارش دهنده باشد.

اما گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی باعث نشده تا روش های قدیمی کنار گذاشته شوند بلکه هم چنان این روش ها نیز برای ساخت مدال به کار رفته و روش های مدرن نیز اضافه شده اند. لذا به منظور ثبت سفارش مدال تنها کافی است با کمی تحقیقات میدانی شرکت سازنده ی مناسبی را انتخاب کرده و سپس طبق نظر مشاوران و متخصصان آن شرکت سفارش خود را ثبت کرده و شاهد آغاز مراحل طراحی و ساخت آن باشید.

در این بین شرکت تبلیغاتی جارچی یکی از شرکت هایی است که در این زمینه فعالیت دارد و محصولاتی با کیفیت را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد.

بعد از ثبت سفارش نوبت به طراحی مدال می رسد. امروزه طراحی ها از طریق نرم افزاری صورت می گیرد و دقت و سرعت پروژه را بالاتر می برد. بعد از مرحله ی طراحی نوبت به انتخاب جنس مدال و رنگ و آبکاری آن می گردد. بعد از طی این مراحل باید روش ساخت را انتخاب کرد. روش دستی، روش قالب گیری، روش فورج و روش مدرن استفاده از حک و لیزر و دستگاه CNC از جمله روش های ساخت مدال ها می باشد.

 

طراحی و ساخت مدال – روش دستی

در این روش ابتدا طرح مورد نظر روی فلز پیاده می شود. لذا ورق فلزی باید مراحل پرداخت، کپی و اسید کاری را طی کند. برای درج شکل ها و متون روی ورق های فلزی از روش اسید کاری استفاده می شود. سپس دور مدال را از طریق اره و نیروی انسانی برش می دهند. زمانی که مدال برش خورده شد، نوبت به انجام آبکاری می رسد. مرحله ی آبکاری نیز تنها برای زیبایی بیشتر و بالاتر بردن ارزش مادی مدال به کار می رود. برای آبکاری معمولا از فلزاتی نظیر طلا، نیکل، مس، نقره و … استفاده می شود.

 

طراحی و ساخت مدال – روش قالب گیری

در روش قالب گیری از ریخته گری استفاده می شود. بدان معنا که ابتدا فلز سازنده ی مدال را به حالت مذاب در آورده و سپس آن ها را در قالب هایی پیش ساخته می ریزند. این قالب ها پیش از شروع مرحله ی قالب گیری ساخته می شوند. پس از آن که فلز مورد نظر درون قالب سرد شد به شکل قالب در آمده و مدال آماده است. حال برای آن که طرح یا متنی روی آن درج شود از روش اسیدکاری یا حک دستی استفاده می کنند. پس از آن نیز از آبکاری با فلزات مختلف می توان بهره گرفت.

طراحی و ساخت مدال – روش فورج

تفاوت اصلی روش فورج با روش ریخته گری در آن است که فلز را در این روش به صورت کامل به شکل مذاب در نمی آورند. بلکه آن را به شکل نیمه مذاب در آورده و سپس آن را داخل قالب هایی می ریزند. در این حالت فلز نیمه جامد به خودی خود به شکل قالب در نیامده و نیاز است از طریق پتک کاری یا پرس کاری آن را به شکل قالب نزدیک کنند. در این روش مقداری از فلز نیمه مذاب قطعا اضافه خواهد بود که به دور ریز موسوم است. در آخر کار این اضافات از قطعه ی اصلی جدا خواهد شد. مدال هایی که از طریق روش فورج ساخته می شوند از استحکام و مقاومت بیشتری بهره مند هستند. این روش برای زمانی که تیراژ سفارش مدال بالا است مناسب تر می باشد. لازم به ذکر است که اکثر فلزات را می توان به این شکل مورد ساخت قرار داد.

طراحی و ساخت مدال – روش فورج

 

طراحی و ساخت مدال – روش حک و لیزر با دستگاه CNC

استفاده از روش های مدرن و حک و لیزر نیز می تواند برای ساخت مدال به کار رود. لذا با این کار از طریق لیزر طرح مورد نظر روی ورق فلزی حک شده و سپس مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این روش نیز بسیار سریع و آسان است و از دقت بالایی برخوردار می باشد. طراحی دیجیتال و روش های مدرن در کنار یکدیگر سبب افزایش مضاعف سرعت و دقت می شوند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

۱ دیدگاه در “طراحی و ساخت مدال چگونه صورت می گیرد؟

  1. سلام
    تو ضیحات عالی
    کامل وجامع بود
    متاسفانه جهت تهیه وسایل تولید مدال راهنمایی نکرده بودن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *