ساخت مدال

هدف از ساخت مدال دانش آموزی چیست؟

ساخت مدال دانش آموزی

ساخت مدال دانش آموزی با اهداف خاصی صورت می گیرد. اولین هدف و اصلی ترین هدف مدال های دانش آموزی، تقدیر و تشکر و تشویق دانش آموزان در جهت کسب موفقیت های علمی، ورزشی، ادبی، هنری و … در سطح مدارس می باشد. به طور کلی کودکان و نوجوانان در دوران تحصیل در سنینی قرار دارند که به تشکر و قدر دانی و تشویق نیازمند هستند. لذا اهدای مدال به آن ها هنگام کسب موفقیت های خاص، روشی مناسب است که این اهداف را تامین می کند.

اهداف ساخت مدال دانش آموزی

قطعا همگی شما با برگزاری مسابقات ورزشی در سطح مدارس آشنایی دارید. در واقع همین تیم های ورزشی مدارس هستند که به کشف استعداد های ورزشی پرداخته و کودکان را از همان ابتدا برای رشد و ترقی در این زمینه آماده می سازند. بنابراین به جای آوردن مراتب تقدیر و تشویق نفرات برتر مسابقات در این سطح نیز اهمیت خاص خود را خواهد داشت. بدین منظور با ساخت مدال دانش آموزی می توان گامی بزرگ در راستای پیشرفت ورزش ملی یک کشور برداشت. اما این تنها کاربرد مدال های دانش آموزی نیست.

دانش آموزان در مدارس علاوه بر مسابقات ورزشی در مسابقات علمی، هنری، ادبی و … نیز شرکت می کنند. این امتحانات و مسابقات نیز هر یک با هدف کشف استعدادهای کودکان و نوجوانان برگزار می شود. لذا نیاز است تا روشی برای تقدیر و تشکر از نفرات برتر این مسابقات نیز وجود داشته باشد. استفاده از مدال دانش آموزی برای این مسابقات نیز سبب تشویق دانش آموزان به شرکت و موفقیت در این رشته ها خواهد شد. استفاده از مدال های دانش آموزی برای نفرات برتر المپیادهای علمی در سطح دانش آموزی از جمله بارزترین کاربرد های مدال در بخش علمی می باشد.

در ادامه شرکت جارچی به نشانی www.jarchiad.com با بحث و بررسی پیرامون ویژگی ها و روش های ساخت مدال دانش آموزی با شما همراه خواهد بود.

ساخت مدال دانش آموزی

 

ویژگی های مدال دانش آموزی

مدال های دانش آموزی در مقابل مدال هایی در سطح کشوری و جهانی، ویژگی های متفاوتی دارند. مسلما مدیران و مسئولان یک مدرسه و یا آموزش و پرورش های ناحیه ای و استانی قادر به پرداخت هزینه های بالا برای ساخت مدال دانش آموزی نخواهند بود. بنابراین با ایجاد کمی تغییر در ویژگی های مدال، قیمت آن را مدیریت می کنند.

به عنوان مثال می توان جنس مدال دانش آموزی را به گونه ای انتخاب کرد که با بودجه ی مورد نظر متناسب باشد. قطعا در این سطح استفاده از مدال هایی از جنس آلیاژهای نقره و برنز الزامی نداشته و استفاده از سرب و برنج  به لحاظ اقتصادی مناسب تر خواهد بود. در بعضی موارد نیز به جای فلزات از پلکسی و چوب استفاده می شود تا به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر باشد.

ابعاد این مدال ها را نیز می توان کمی کاهش داد تا هم مواد سازنده ی اولیه ی آن ها کاهش پیدا کرده و هم قیمت مناسب تری داشته باشند. البته این امر سبب کاهش وزن مدال نیز می شود که برای کودکان مناسب تر می باشد.

علاوه بر این برای آبکاری این گونه مدال ها از آبکاری های فلزات گران قیمت استفاده نمی شود. مثلا از آبکاری طلا یا نقره استفاده نکرده و به آبکاری های مس و برنج بسنده می کنند.

لازم به ذکر است که همه ی این ویژگی ها بنا بر نیاز سفارش دهنده انجام می شود و الزامی برای آن نیست. لذا اگر بودجه ی کافی در اختیار باشد، می توان از مدال های گران قیمت تر نیز بهره گرفت.

 

روش های ساخت مدال دانش آموزی

اگر مدال دانش آموزی از جنس چوب و پلکسی باشد از طریق لیزر می توان به آسانی آن ها را تولید کرد. اما روش های ساخت مدال دانش آموزی فلزی تفاوت چندانی با روش های ساخت مدال های دیگر ندارد. مدال های دانش آموزی فلزی را نیز می توان از طریق روش های برش دستی، ریخته گری، فورج و حک و لیزر تولید کرد.

روش دستی: در این روش پس از انجام پرداخت، اسیدکاری و آبکاری، دور مدال از طریق یک اره و نیروی انسانی به صورت دستی برش داده می شود. این روش یکی از روش های قدیمی و سنتی است که تا امروز نیز هم چنان از آن استفاده می شود.

روش ریخته گری: در این روش ابتدا فلز مورد نظر را به صورت مذاب در آورده و سپس در داخل قالب هایی که از پیش آماده شده اند، می ریزند. با این کار پس از سرد شدن، فلز به شکل قالب در آمده و سپس آن را از قالب جدا می کنند. در ادامه نیز می توان روی آن را آبکاری نمود.

روش فورج: در این روش نیز ابتدا فلز را به شکل نیمه مذاب در آورده و سپس از طریق روش پرس آن را به شکل قالب مورد نظر در می آورند. این روش سبب استحکام بیشتر مدال شده و در سفارش هایی که دارای تیراژ بالا هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

روش حک و لیزر: در این روش نیز از طریق به کار گیری روش های لیزری و دستگاه های CNC مراحل حک و برش انجام شده و با سرعت و دقت بالایی مدال ها مورد طراحی و ساخت قرار می گیرند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *