ساخت تندیس

تاریخچه ساخت تندیس

تاریخچه ساخت تندیس

قدمت ساخت تندیس به چندین هزار سال پیش باز می گردد. در آن سال ها پیکرتراشان به عنوان یادبود مجسمه هایی می ساختند. این مجسمه ها به منظور تشکر و تجلیل از شخصیت های بزرگ ساخته می شد. اما در قرن اخیر کاربرد تندیس ها نسبت به گذشته تغییر کرده است. در سال 1929 تصمیم مهمی توسط آکادمی علوم و هنرهای سینما اتخاذ شد. این آکادمی تصمیم گرفت که به فعالین حوزه سینما، جوایز مختلفی عرضه کند. به همین علت جورج استنلی مجسمه ساز معروف از طرف آکادمی اسکار مامور شد تا طرحی که توسط سدریک گیبنز ایجاد شده بود را  به شکل تندیس بسازد. ساخت تندیس اسکار نام جورج استنلی را به عنوان یک طراح و مجسمه ساز در تاریخ سینما ماندگار کرد.

طرح تندیس اسکار سال هاست که ثابت مانده است. این تندیس هر ساله به برگزیدگان حوزه سینما اهدا می شود. به مرور زمان استفاده از تندیس های گوناگون به عنوان وسیله ای جهت تقدیر و بزرگداشت اشخاص مرسوم شد. امروزه جشنواره های بین المللی و داخلی مختلف با تندیس خاص خود شناخته می شوند. تندیس نخل طلایی کن و تندیس اسکار جزو معروف ترین جوایز بین المللی محسوب می شوند. در حوزه ورزشی نیز تندیس ها بسیار رایج هستند. در هر دوره جام جهانی فوتبال تندیس های زیبای دستکش طلا، توپ طلا و کفش طلا به برگزیدگان اهدا می شود. دستکش طلا به دروازه بان  برتر، توپ طلا به بازیکن برتر و کفش طلا به آقای گل سال تقدیم می شود. بین جشنواره های ایران نیز جشنواره فیلم فجر جزو معروف ترین هاست.

سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر به فعالین حوزه فیلم و سینما اهدا می شود. جشنواره خوارزمی، جشنواره طوبی، جشنواره فیلم رشد و … جزو جشنواره های معروف و معتبر داخلی محسوب می شوند.

تاریخچه ساخت تندیس

تاریخچه ساخت تندیس

ساخت تندیس و آماده سازی آن

 ساخت تندیس توسط طراحان موسسه جارچی با توجه به نوع سفارش، مدل تندیس و نوع متریال انجام می شود. برای ساخت تندیس اختصاصی مشتری از پلکسی گلاس، سرب، برنج، چوب، آهن و… موادی از این دست استفاده می شود. متخصصان جارچی می کوشند با توجه به امکانات موجود و سفارش مشتری اثری ماندگار و منحصر به فرد را خلق کنند. طرح نهایی با توجه به نماد جشنواره یا مراسم های مختلف ایجاد خواهد شد. تندیس ها از چندین بخش مجزا تشکیل شده اند. تمامی این بخش ها در نهایت با یکدیگر ترکیب شده و محصول نهایی تولید می گردد.

برای ساخت تندیس اجزای آن معمولا به صورت پیش ساخته وجود دارد. در برخی از موارد این اجزا را هنرمند می سازد. اجزای مختلف تندیس با کمک لحیم کاری، پرچ، جوشکاری، چسب و… به یکدیگر وصل می شوند. با مشخص شدن نوع چاپ، متن مورد نظر مشتری روی تندیس چاپ می شود. تندیس های آماده در طرح های مرسوم و با تیراژ بالا تولید می شوند. تندیس ها جزو یادبودهایی هستند که تنوع بالایی دارند و اکثرا به شکل کتیبه ساخته می شوند. به غیر از تندیس های کتیبه ای، ساخت تندیس حجمی نیز محبوبیت قابل توجهی دارد.

با کمک مشاوره رایگان موسسه جارچی، طرح و متن درخواستی مخاطب روی تندیس درج خواهد شد. در صورتی که تیراژ سفارش کم باشد، کارشناسان توصیه می کنند که از تندیس های آماده استفاده کنید. اگر مشتری تمایل به استفاده از یادبود های آماده داشته باشد، هزینه ای بابت طراحی دریافت نمی شود. وجود طرح اولیه از قبل، موجب صرفه جویی در وقت خواهد شد. در نتیجه تندیس در مدت زمان کوتاهی به دست مشتری می رسد.

تاریخچه ساخت تندیس

 ساخت تندیس حجمی

ساخت تندیس اختصاصی

بسیاری از شرکت ها و ارگان ها به دنبال یک تندیس سفارشی و ویژه می گردند. گاهی کاربر طرح مورد نظر خود را ارائه می کند یا ایده های موجود را با طراحان در میان می گذارد. در نهایت متخصصان شرکت جارچی با توجه به نیاز و خواسته های مشتری یک تندیس خاص و جذاب را طراحی می کنند. ساخت تندیس اختصاصی معمولا در تیراژهای بالا انجام می شود.

مزایای استفاده از تندیس

ساخت تندیس نوعی هنر سه بعدی است که با استفاده از مواد اولیه گوناگونی مانند سرب، خاک رس، پلاستیک، چوب و … انجام می پذیرد. از این هنر زیبا در طرح های برجسته برخی از تابلوها نیز استفاده می شود.

برای ساخت تندیس از روش های مانند فرفورژه، قالب بندی، ریخته گری، تراش، جوشکاری و یا ترکیبی از این ها استفاده می شود.

هنر تندیس سازی در طول تاریخ تکامل پیدا کرده و به هیچ عنوان اصطلاح ثابتی نیست و محدود به یک دسته از اشیای خاص نمی شود. از این هنر در تمامی زمینه ها استفاده می شود. اما ساخت تندیس بیشتر برای یادآوری یک افتخار یا مقام کاربرد دارد. در واقع ما با اهدای تندیس شایستگی فرد را تایید می کنیم.

تاریخچه ساخت تندیس

تاریخچه ساخت تندیس

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *