پلاک فلزی

رنگ پلاک فلزی چه تاثیری در کارایی آن دارد؟

رنگ پلاک فلزی

هنگامی که از پلاک های فلزی برای اهداف مورد نظر استفاده می شود، رنگ آمیزی آن ها نیز جایگاه ویژه ای پیدا می کند. چرا که بخشی از وظیفه ای که به عهده ی پلاک فلزی می باشد، از طریق رنگ پلاک فلزی انجام خواهد شد. همگی می دانیم که متداول ترین روش در تولید پلاک های فلزی، روش خوردگی و اسیدکاری می باشد. با این کار ابتدا بخش های مورد نظر توسط اسید خورده شده و سپس فرورفته یا برجسته می شود. البته پیش از این نیز، از طریق حکاکی های دستی این کار انجام می شد. اما تصور کنید که پلاک های فلزی این مرحله را طی کرده و متن یا شکل مورد نظر روی آن ها ایجاد شود. اما آیا توسط بیننده قابل رویت خواهند بود؟

علت استفاده از رنگ در پلاک های فلزی

با توجه به این که پلاک های فلزی برای اهدافی نظیر شناسایی و معرفی اماکن و محصولات مورد استفاده قرار می گیرند، باید به گونه ای باشند که حتی از دور نیز قابل مشاهده و خواندن باشند. بدیهی است که حکاکی و یا برجستگی ها به تنهایی قابل دیدن نبوده و برای آن که به خوبی توسط بیننده مورد مشاهده قرار گیرند، نیاز است تا بخش های مورد نظر آن ها توسط رنگ آمیزی آشکار گردد. بنابراین جلب توجه و افزایش کارایی پلاک فلزی، مهم ترین علت استفاده از رنگ پلاک فلزی می باشد.

 

ویژگی های رنگ پلاک فلزی چیست؟

حال که با علت استفاده از رنگ پلاک فلزی آشنا شدیم، باید نسبت به ویژگی های آن هم آگاهی های لازم را کسب کنیم. اولین نکته ای که در این باره به نظر می رسد، دوام و کیفیت رنگ به کار رفته در پلاک فلزی می باشد. با توجه به این که این گونه پلاک ها، برای مصارف طولانی مدت که ممکن است 20 تا 30 سال نیز به طول انجامد، به کار می روند، رنگ به کار رفته در آن ها نیز باید به گونه ای باشد که از دوامی با همین طول عمر برخوردار باشد.

از سوی دیگر کیفیت رنگ به کار رفته در پلاک فلزی نیز بسیار مهم است. این رنگ باید به لحاظ طیف رنگی متناسب با کاربرد خود بوده و حتی الامکان رنگی شفاف و پر رنگ داشته باشد.

علاوه بر این، پلاک های فلزی در بعضی موارد در محیط های خارجی و بدون سقف استفاده می شوند که مسلما از بارش های فصلی، نور خورشید و آلودگی های محیطی در امان نخواهند بود. بنابراین باید کیفیت لازم برای جلوگیری از آسیب از طریق این عوامل را نیز داشته باشند. در غیر این صورت، با بارش باران و یا نور خورشید کیفیت و کارایی خود را از دست داده و به مرور زمان نیز کم رنگ خواهند شد.

البته باید توجه داشته باشید که رنگ پس از طی مرحله ی اجرا، باید توسط روش های مناسبی خشک شود. در غیر این صورت رنگ ها پخش شده و باعث ایجاد اختلال در مرحله ی تولید و اجرا خواهد شد. بنابراین استفاده از روش خشک کردن کوره ای رنگ ها، بسیار اهمیت دارد و باید به صورت کاملا تخصصی صورت گیرد.

 

برای رنگ آمیزی پلاک فلزی معمولا از چه رنگ هایی استفاده می شود؟

فلزات دسته ای از عناصر موجود در طبیعت هستند که ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. مقاومت در برابر ضربات، براقی سطوح، انعطاف پذیری، چکش خواری، رسانایی و … از جمله ویژگی های فلزات است. اما پلاک های فلزی معمولا از آلیاژهای فلزی استفاده می شوند چرا که بدین ترتیب کیفیت و ویژگی های آن ها بهبود یافته و اهداف کاربردی بیشتری را تامین می کنند. ولی به هر حال ویژگی های ذاتی خود را حفظ خواهند نمود. متداول ترین آلیاژهای به کار رفته در پلاک های فلزی، برنج، استیل و آلومینیوم هستند. همان طور که ملاحظه می کنید، همگی آن ها دارای سطوحی براق می باشند. به همین دلیل است که در تولید پلاک های فلزی، از رنگ های تیره مانند مشکی استفاده ی بیشتری می شود که به دلیل تفاوت با زمینه ی پلاک و وضوح و جلب توجه بیشتر می باشد.

لازم به ذکر است که برای رنگ آمیزی پلاک های فلزی از رنگ های مختلفی می توان استفاده کرد و این رنگ ها محدود به رنگ های تیره نمی شوند. در ضمن می توان در هر پلاک از چندین رنگ نیز استفاده نمود.

تاثیر رنگ در قیمت پلاک فلزی

قطعا استفاده از رنگ آمیزی در افزایش قیمت پلاک فلزی تاثیر مستقیم خواهد داشت. چرا که این کار نیازمند طی مراحل مختلف و به کارگیری نیروی انسانی و مواد اولیه می باشد. موضوع دیگری که در افزایش قیمت تمام شده ی رنگ آمیزی پلاک فلزی موثر است، استفاده از رنگ های مختلف می باشد. لذا قیمت رنگ آمیزی تک رنگ با قیمت رنگ آمیزی چند رنگ متفاوت خواهد بود. اما رنگ در مقایسه با کاربرد و بازدهی که دارد، از قیمت مناسبی برخوردار است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *