ساخت تندیس

شکل تندیس چه ویژگی هایی دارد؟

شکل تندیس

هر شکل و نمادی، قابلیت آن را دارد که به عنوان شکل تندیس مورد استفاده قرار گیرد.

تنوع در شکل تندیس چگونه است؟

اما هنگام انتخاب و طراحی اشکال به کار رفته در تندیس ها باید مواردی را رعایت کرد تا کارایی تندیس به حداکثر رسیده و اهداف مورد نظر آن را تامین نماید. بنابراین گرچه همه ی اشکال و نمادها قابلیت تبدیل به تندیس را دارند اما عوامل محدود کننده ای هنگام انتخاب این اشکال وجود دارد. لذا به صورت متداول از چند دسته از اشکال استفاده می شود.

چهره ی افراد مشهور علمی، ادبی، اجتماعی، ورزشی و … که البته با نام سردیس نیز از آن ها یاد می شود یکی از این اشکال هستند. آرم و لوگوی شرکت ها، جشنواره ها، سازمان ها و … ، نمادهای اسطوره ای و افسانه ای و شکل های موجود در طبیعت از جمله سوژه های دیگر شکل های تندیس می باشد. در ادامه به شرح و بررسی هر یک از این موارد می پردازیم.

چهره ی افراد مشهور و برجسته در شکل تندیس

همان طور که گفتیم، چهره های افراد برجسته و مشهور در هر رشته ای یکی از پرکاربردترین اشکال برای ساخت تندیس به شمار می آید. این چهره ها یا سردیس ها، هم در مراسم های رسمی و تشریفاتی بسیار کاربرد دارند و هم در مراسم های معمولی مانند مدارس و تجلیل از دانش آموزان به کار می روند. مراسم های رسمی و مهمی نظیر جشنواره های معتبر علمی و ادبی یکی از محل های مصرف این گونه تندیس ها است.

این گونه تندیس ها در معابر عمومی و یا میادین اصلی شهر نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در اطراف مقبره ها و یا موزه های مربوط به هر یک از این افراد و چهره های برجسته نیز، تندیس هایی از آنان به فروش می رسد که علاوه بر جنبه ی زیبایی به حفظ تمدن و فرهنگ و تاریخ ملی کشور نیز کمک می کند. در ضمن منبع درآمدی برای سازندگان آن می باشد.

کاربرد نمادهای اسطوره ای و افسانه ای در شکل تندیس

یکی از سوژه هایی که برای تندیس ها به کار گرفته می شود، نمادهای اسطوره ای و افسانه ای می باشند. گرچه این گونه شکل ها و نمادها تنها زاده ی تخیل ذهن انسان هستند و در واقعیت هیچ گونه وجود خارجی ندارند اما به دلیل کاربرد گسترده ای که در ادبیات کشور و فرهنگ ما داشته اند به عنوان گزینه ای مناسب برای شکل های تندیس های مختلف انتخاب می شوند.

به عنوان مثال از نماد رستم یا نماد سیمرغ برای تندیس های مختلفی استفاده می کنند که بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت. از رستم به عنوان نماد پهلوانی و قدرتمندی و از سیمرغ به عنوان نمادی برای هنر و تکامل انسانی استفاده می شود.

http://localhost/jarchi/portfolio/%D8%AA%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B3-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%84-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%87-%DB%B2/

استفاده از شکل های واقعی و برگرفته از طبیعت در تندیس ها

یکی از گزینه های مورد استفاده در طراحی و ساخت تندیس ها ، شکل های واقعی و موجود در طبیعت می باشد. مثلا شکل های حیوانات و گیاهان می تواند به عنوان طرح اصلی یک تندیس انتخاب شود. به عنوان مثال برای تجلیل از خانواده های شهدا می توان از تندیس هایی با طرح گل لاله و یا کبوترها استفاده نمود.

البته این تنها حیوانات و گیاهان نیستند که می توانند به عنوان تندیس انتخاب شوند، بلکه هر آن چیزی که در محیط پیرامون خود مشاهده می کنید، می تواند به عنوان طرح تندیس به کار گرفته شود. مثلا در بسیاری از موارد از طرح پوتین و چفیه ی رزمندگان برای تندیس های مربوط به دفاع مقدس استفاده می کنند.

کاربرد آرم و لوگوی شرکت در شکل تندیس

یکی از متداول ترین شکل ها برای تندیس، آرم و لوگوی شرکت ها می باشد. چرا که هنگام طراحی و ساخت آرم و لوگوی هر شرکتی، موارد بسیاری مورد توجه قرار گرفته که اغلب با نکات مورد نیاز برای طراحی اشکال تندیس مشترک می باشد. لذا در هنگام بهره گیری از تندیس های تبلیغاتی معمولا از لوگوی شرکت استفاده می کنند تا همه ی اهداف، مشخصات و عملکرد یک شرکت در آن نهفته باشد.

مطالب مرتبط : انواع پایه ی تندیس کدامند؟

نکاتی در مورد شکل تندیس

در بخش های بالایی به همه ی گزینه های متداول برای اشکال تندیس، اشاره کردیم، اما هنگام انتخاب طرح مورد نظر باید دقت کنید که می توان از شکل ها و طرح های ترکیبی استفاده کرده و تندیسی دلخواه را سفارش دهید. اما بسیار مهم است که شکل انتخابی شما با کاربرد و کاربری تندیس مورد نظر متناسب باشد. لذا هر شکلی برای هر کاربردی مناسب نیست.

شرکت جارچی به نشانی www.jarchiad.com  در زمینه ی انتخاب تندیس در کنار شما عزیزان بوده و شما را همراهی می کند تا بهترین گزینه را انتخاب کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *