ساخت مدال

شرح و بررسی مدال ورزشی و ضرورت استفاده از آن

مدال ورزشی

به طور کلی مدال ها دارای کاربردهای فراوان و متنوعی هستند. گرچه در گذشته اعطای مدال نظامی و سپس مدال ورزشی از رواج زیادی برخوردار بود اما امروزه در حوزه های مختلف علمی، هنری، ادبی، سیاسی و … به افراد مدال اعطا می گردد. هدف از اعطای مدال در همه ی این زمینه ها، تقدیر و تشکر، یادبود، تبلیغات، زیبایی، اعطای اعتبار، حفظ فرهنگ و تمدن و تشویق می باشد.

مدال ورزشی چیست و چه ضرورتی دارد؟

اما در میان همه ی کاربردهایی که مدال ها دارند و اهدافی که دنبال می کنند، این مدال ورزشی و تقدیر و تشکر از ورزشکاران برتر هر رشته ی ورزشی است که در اذهان عمومی نهادینه سازی شده و مورد توجه قرار می گیرد. لذا مدال های ورزشی پرکاربردترین مدال ها به شمار می آیند. همگی شما با شکل و ظاهر آن ها آشنا هستید و تعریف مدال های ورزشی نیز بسیار واضح و آشکار است.

اما اعطا و دریافت مدال های ورزشی چه ضرورتی دارد؟ ورزش یکی از تفریحات سالمی است که برای انسان ها تعریف شده است. استقبال از ورزش توسط مردم یک جامعه، سبب افزایش نشاط و سلامتی روحی و جسمی آن ها خواهد شد. لذا تشویق مردم به ورزش و ورزش های حرفه ای، باعث بهبود کیفیت زندگی افراد یک جامعه می شود. علاوه بر این در طول تاریخ سعی شده تا با کنار گذاشتن جنگ ها، کشورهای مختلف، از طریق میادین ورزشی به مصاف یکدیگر رفته و مهارت های خود را به نمایش گذارند. لذا برای تشویق افراد به شرکت در زمینه های ورزشی و تقدیر از تلاش های فراوان آن ها در این راه، از نفر برتر هر رشته ی ورزشی در سطوح مختلف، با اعطای مدال های طلا، نقره و برنز تجلیل به عمل می آید.

توجه داشته باشید که این کار تنها برای المپیک و مسابقات بین المللی انجام نمی شود، بلکه امروزه حتی برای مسابقات دانش آموزی و در سطح مدارس نیز اعطای مدال صورت می گیرد.

ارزش مادی مدال ورزشی

مدال ورزشی را همگی با نام های مدال طلا، مدال نقره و مدال برنز می شناسیم. اما بهتر است بدانید که شاید در اعصار گذشته از مدال هایی از جنس طلا و نقره استفاده می شده اما امروزه برای کاربردهای ورزشی از این گونه فلزات استفاده نمی شود. چرا که قیمت طلا بسیار بالا بوده و به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نخواهد بود.

در سطوح پایین تر مانند ورزش های مدارس و سطح باشگاهی، به هیچ وجه از فلزات گران قیمتی نظیر طلا استفاده نشده و تنها به صورت نمادین از مدال طلا نام برده می شود.

جالب است بدانید که در سطوح بالاتر و میادین جهانی و المپیک نیز مدال های طلا از جنس طلا نیستند. بلکه ماده ی اصلی تشکیل دهنده ی آن ها نقره می باشد. در واقع همه ی مدال های ورزشی که با نام طلا خوانده می شوند، تنها دارای آبکاری طلا می باشند.

در ضمن برای ساخت مدال از نقره و برنز خالص نیز استفاده نمی شود. چرا که فلزات خالص خاصیت آن را ندارند که به شکل مدال درآیند. بدین منظور همواره از آلیاژهای فلزی استفاده می شود که نسبت به عناصر تشکیل دهنده ی آن ها خواص بهتری دارند. مس، نقره، روی و تیتانیوم از جمله فلزات تشکیل دهنده ی این آلیاژها هستند.

با توجه به موارد که گفته شد، کاملا مشخص است که مدال ها ارزش مادی زیادی نداشته و این ارزش معنوی آن است که مورد توجه ورزشکاران قرار می گیرد.

ارزش معنوی مدال ورزشی

در بخشی قبلی توضیحاتی در مورد مواد سازنده ی مدال های خدمت شما ارائه شد. بدین ترتیب بالاتر بودن ارزش معنوی مدال نسبت به ارزش مادی آن روشن می شود. اما ارزش معنوی مدال ورزشی در چیست؟

اولین ارزش معنوی که مدال ها برای دریافت کننده به همراه دارند، کسب اعتبار می باشد. این اعتبار با توجه به سطح مسابقات ورزشی متفاوت است. لذا ورزشکارانی که در سطح ملی مدال دریافت کنند به اعتباری در سطح ورزش ملی و ورزشکارانی که در سطح بین المللی مدال دریافت کنند به اعتباری در سطح ورزش جهانی دست پیدا می کنند. چنین اعتباری در زمینه ی ورزشی بسیار مهم تلقی شده و هر ورزشکاری تمایل دارد از آن بهره مند باشد.

اما علاوه بر اعتبار، ارزش معنوی مدال ها در حفظ و ارتقای تاریخ و فرهنگ کشور می باشد. چرا که با کسب رتبه های برتر در سطح جهانی این نام کشور است که در عرصه ی بین المللی درخشیده و سبب افتخار همه ی مردم و هم وطنان خواهد شد. لذا کسب چنین مدال هایی سبب درج در تاریخ و فرهنگ کشور می شود.

به دلیل بالا بودن ارزش معنوی مدال های، بسیاری از ورزشکاران مدال های خود را به موزه های ملی و مذهبی تقدیم نموده تا در معرض دید عمومی قرار گیرند. در ضمن در بعضی موارد به نفع امور خیریه آن ها را به فروش رسانده و افراد خیّر با اهداف خیرخواهانه ی خود اقدام به خرید آن ها می نمایند.

مطالب مرتبط : ساخت لوح تقدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *