لوح تقدیر

تاریخچه ی لوح تقدیر به چه زمانی باز می گردد؟

تاریخچه ی لوح تقدیر

پیش از آن که به تاریخچه ی لوح تقدیر اشاره کنیم، می خواهیم به تاریخچه ی ارتباطات بپردازیم. در گذشته وسایل ارتباط جمعی وجود نداشت. زبان تنها راه ارتباطی میان افراد بود و بعد از آن کم کم خط اختراع شد. پس از اختراع خط و ایجاد توانایی خواندن و نوشتن در افراد، راه جدیدی برای انتقال خواسته و سخنان افراد به یکدیگر ایجاد شد که تفاوت بزرگی با سایر روش ها داشت. این روش نیازی به ارتباط حضوری نداشت و به صورت غیر حضوری پیام های افراد را به یکدیگر می رساند.

نحوه ی برقراری ارتباط در گذشته

نامه روشی مناسب برای انتقال پیام ها و ارتباط میان افراد بود و تحولی بزرگ در زندگی بشر ایجاد کرد. اما توانایی خواندن و نوشتن در اعصار گذشته، برای عموم مردم امکان پذیر نبود. تنها افراد ثروتمند و طبقه ی خاصی از مردم جامعه بودند که از این نعمت بهره مند می شدند. لذا هم چنان استفاده از نامه برای همه ی مردم اجرایی نبود و هم چنان روش های شفاهی و حضوری رواج خود را از دست نمی داد.

اما امروزه بسیاری از روش های ارتباطی ایجاد شده اند که در دسترس عموم نیز قرار دارند. استفاده از لوح تقدیر و سایر لوازم تبلیغاتی هم، امروزه در دسترس عموم قرار دارند اما در گذشته چنین نبوده و دست خوش تغییرات زیادی شده اند.

 

پیش از رواج لوح تقدیر، از چه روشی استفاده می شد و چه معایبی داشت؟

در تاریخچه ی لوح تقدیر آمده است که پیش از رواج استفاده از آن، مراتب تشکر و تقدیر از افراد به صورت حضوری و شفاهی انجام می شده است. اما استفاده از روش شفاهی مشکلاتی داشت که از آن ها به عنوان ایده های استفاده از روش کتبی در تاریخچه ی ساخت لوح تقدیر یاد می شود.

تاریخچه ی لوح تقدیر و نمونه ای از یک لوح باستانی

اولین نکته زبان بر بودن روش شفاهی بود. چرا که باید برای تشکر از هر فرد موفق در جامعه زمانی گذاشته و مراسم شفاهی را اجرا می نمودند. طولانی بودن مراسم، سبب خستگی حضار و کسل کنندگی آن نیز می شد.

در ضمن روز به روز به تعداد افراد مذکور اضافه شده و زمان بیشتری لازم می شد که اجرای مراسم را برای برگزار کننده سخت می نمود.

در این بین اجرای چنین مراسم هایی سبب می شد تا در بعضی از افراد معروف جامعه ایجاد توقع شده و به اجبار از آن ها نیز تقدیر و تشکر به عمل آید.

همه ی عوامل مذکور سبب شد تا به فکر راه حلی جدید باشند تا مشکلات بالا را حل نمایند. رفته رفته با گسترش خط و ایده های نو، روش استفاده از برگه هایی به شکل لوح رواج یافت و روش شفاهی را به روش کتبی تبدیل نمود. در ضمن توانایی برگزار کننده ی مراسم تقدیر و تشکر نیز افزایش یافته و بهتر از عهده ی وظیفه ی خود بر می آمد.

 

مراحل پیشرفت لوح ها در تاریخچه ی لوح تقدیر چگونه بیان شده است؟

در گذشته با اختراع خط برای خواندن و نوشتن از پوست حیوانات، حکاکی روی چوب و … استفاده می شد تا این که کاغذ اختراع شده و مورد استفاده قرار گرفت. لوح ها نیز در ابتدا از جنس کاغذ بوده و کم کم برای آن که از استحکام بیشتری بهره مند شوند، از مقوا برای ساخت آن ها استفاده شد. طرح های ساده و ابتدایی قدیمی رفته رفته جای خود را به طرح های امروزی داده و تنوع بالا نیز در آن ها به آسانی قابل مشاهده است.

شاید در گذشته برای آن که مراتب قدردانی از افراد به جای آورند از این لوح ها استفاده می شد، اما امروزه از لوح های تقدیر در بسیاری از ارگان ها، ادارات، شرکت ها و موسسات استفاده شده که هر یک کاربرد خاص خود را دارد.

متون به کار رفته در لوح ها نیز در گذشته بسیار ساده و شاید تکراری بود، اما امروزه با بهره گیری از نظر نویسندگان و هنرمندان فعال در این زمینه، می توان از متن های متنوع و بسیار زیبایی استفاده کرد که هر کدام به دیگری کاملا متفاوت باشد.

بدین ترتیب، با علت پیدایش و نحوه ی تغییرات در ظاهر، متن و جنس لوح های تقدیر آشنا شدیم اما از لوح های تقدیر امروزی در تاریخچه ی لوح تقدیر چگونه یاد می شود؟

 

جایگاه لوح های امروزی در تاریخچه ی لوح تقدیر

امروزه بسیاری از صنایع پیشرفت زیادی کرده اند که صنعت چاپ نیز جز همین صنایع است. در ضمن روش های تبلیغاتی و ارتباطی نیز دست خوش تحولات عظیمی شده که همگی آن ها سبب ایجاد تنوع و عمومی شدن استفاده از آن ها می شود. سرعت پیشرفت تکنولوژی در عصر حاضر بسیار بالا است و از این دوره در تاریخ به عنوان عصری با پیشرفت های روز افزون یاد خواهد شد.

تنوع در متریال اولیه، تنوع در متون، تنوع طرح، تنوع ابعاد، قیمت های مقرون به صرفه، زیبایی بصری، در دسترس بودن عمومی و … از جمله مهم ترین ویژگی های لوح های تقدیر امروزی می باشد.

نمونه ای از لوح تقدیر امروزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *