ساخت مدال

شکل ظاهری مدال ها چگونه تعیین می شود؟

شکل ظاهری مدال ها

شکل ظاهری مدال ها عموما به صورت دایره ای شکل می باشد. چرا که از گذشته سکه های طلا و نقره که به عنوان وجه رایج سرزمین های مختلف ساخته می شدند به این شکل بوده و بعدها نیز که از مدال ها برای اعطای هدیه ای ارزشمند به مفاخر و جنگ جویان استفاده شد، از همین شکل دایره ای بهره می گرفتند.

شکل ظاهری مدال ها به چند شکل است؟

 

در ضمن بعضی از مدال ها نیز به شکل نواری بوده که کاربرد آن ها بیشتر در نشان های دولتی و نظامی می باشد.

لذا در طراحی و ساخت مدال ها تنوع وجود دارد و تنها به شکل دایره ای که برای همه ی ما آشنا است ختم نمی شود. اما باید گفت که هر یک کاربرد و ویژگی های خاص خود را دارد.

چرا شکل ظاهری مدال ها مهم می باشد؟

مدال ها همگی با اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله ی این کاربرد ها تقدیر و تشکر، زیبایی، تشویق، تبلیغات و … می باشد. در میان این کاربردها این تقدیر و تشکر است که بیشترین کاربرد را به خود اختصاص می دهد. زمانی که شما قصد دارید تا از یک فرد به منظور زحمات و خدماتی که ارائه داده است تشکر کنید، قطعا نیاز است تا هدیه ای درخور فعالیت های او به لحاظ مادی و معنوی به وی اعطا نمایید. اما آن چیزی که در انظار عمومی مورد مشاهده قرار می گیرد، همان شکل ظاهری مدال می باشد. لذا باید مدال ها در اشکالی ساخته شوند که به لحاظ جذابیت و زیبایی در سطح بالایی قرار داشته و جلب توجه کنند.

در مورد کاربردهای تبلیغاتی و زیبایی نیز اشکال ظاهری مدال ها، بسیار مهم بوده و این اهمیت بسیار بدیهی و مشخص است.  چرا که در تبلیغات، زیبایی ظاهری و جلوه ی بصری حرف اول را می زند. بدون آن که یک وسیله ی تبلیغاتی دارای شکل ظاهری مناسب و جذاب باشد کارایی چندانی نداشته و گویی اصلا وجود ندارد.

بدین ترتیب اهمیت توجه به شکل ظاهری مدال ها بر شما روشن شده و به شما پیشنهاد می شود در صورتی که تمایل به ثبت سفارش در این زمینه دارید، از شرکت های معتبری نظیر جارچی به نشانی www.jarchiad.com  کمک گرفته تا بهترین نتیجه برای شما حاصل شود.

بر روی مدال ها چه نقش هایی درج می شود؟

اگر کمی به مدال های مختلف دقت کرده باشید، متوجه شده اید که این محصولات هرگز از یک دایره ی ساده تشکیل نشده است. بلکه درون آن ها نقش هایی درج می شوند که بسیار متنوع بوده و هدف خاصی را دنبال می کنند. اما چه نقش هایی قابلیت اجرا روی مدال را دارند؟

در پاسخ به سوال بالا باید گفت که به لحاظ فنی هر نقشی قابلیت حک و یا درج با روش های دیگر را روی مدال دارد. اما این طراح و سفارش دهنده هستند که باید نقش هایی مناسب و جذاب را انتخاب کنند. در گذشته معمولا عکس پادشاهان بود که روی مدال ها درج می شد اما امروزه این گونه نیست.

یکی از مواردی که همواره روی مدال ها درج می شود، نقوشی متناسب با زمینه ی اهدای مدال می باشد. به عنوان مثال زمانی که مدال ها برای مسابقات ورزشی طراحی می شوند، قطعا از طرح هایی مربوط به ورزش در آن ها استفاده خواهد شد. حال آن که ممکن است به صورت تخصصی تر به موضوع نگاه شده و حتی نقش مورد نظر را مطابق با رشته ی ورزشی مربوطه انتخاب کنند. مثلا برای رشته ی کاراته از طرحی مربوط به همین رشته بهره بگیرند. یا برای مدال های علمی از نقش دانشمندان برجسته ی علمی استفاده کنند.

نمادها و لوگوی مسابقات نیز از دیگر مواردی است که درج آن ها روی مدال مرسوم می باشد.

روی مدال ها چه متونی درج می شود؟

گرچه مدال ها دارای ابعاد کوچکی هستند اما علاوه بر نقش های مذکور، کلمات و یا عباراتی نیز روی آن ها درج خواهد شد. این عبارات می تواند شامل تاریخ مسابقات و جشنواره های مختلف باشد که در آن ها مدال ها اهدا شده اند.

نام مسابقات و یا سطح برگزاری آن ها نیز دیگر مواردی است که روی مدال درج می شود.

هدف از اعطای مدال هم می تواند از دیگر موضوعات متون درج شده روی مدال باشد.

به هر حال آن چه روی مدال ثبت می شود باید نشان گر زمان و مکان و هدف اعطای مدال باشد. چرا که مدال ها علاوه بر جنبه ی تقدیر و تشکر جنبه ی حفظ تاریخ و فرهنگ یک کشور را دارند و باید هر مدالی که توسط مفاخر و چهره های علمی، ورزشی، هنری، ادبی و … یک کشور کسب می شود دارای مشخصات کامل باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *