لوح تقدیر

روش ساخت لوح های تقدیر چیست؟

روش ساخت لوح های تقدیر

روش ساخت لوح های تقدیر تحت تاثیر عوامل مختلفی انتخاب می شود. لوح های تقدیر از جنس های مختلفی تولید می شوند و در شکل های ظاهری مختلفی نیز به کار گرفته می شوند. اما این نیاز کاربر است که جنس و شکل آن را تعیین می کند. پس اولین عامل موثر در انتخاب روش ساخت لوح های تقدیر، نیاز مصرف کننده است. عامل بعدی که در این موضوع موثر واقع می شود، بودجه ای است که برای انجام این کار در اختیار مصرف کننده قرار دارد. لذا هنگام انتخاب نوع لوح تقدیر به عامل قیمت و هزینه نیز باید توجه داشت.

روش ساخت لوح های تقدیر به چه عواملی بستگی دارد؟

پس از آن که جنس و شکل و قیمت یک لوح تقدیر مشخص شد. نوبت به شروع مراحل ساخت آن توسط شرکت سازنده می رسد. بنابراین در ادامه با ما همراه باشید تا به این روش ها بپردازیم.

 

روش ساخت لوح های تقدیر کاغذی و مقوایی

برای ساخت لوح های تقدیر کاغذی و مقوایی از روش چاپ استفاده می شود. ابتدا باید نوع کاغذ و مقوای مورد نظر خود را انتخاب نمایید. سپس ابعادی که مد نظر شما است باید انتخاب شود.

حال نوبت به انتخاب طرح مورد نظر شما می رسد. در این گونه لوح ها می توان از طرح های لایه باز استفاده کرد که قیمت ساخت را بسیار کاهش می دهد. لذا شما از یک طرح پیش ساخته برای لوح های خود استفاده می کنید. اما اگر بخواهید به سلیقه ی خود برای شما طرحی اختصاصی طراحی شود، باید هزینه ی بیشتری پرداخت کنید. این کارها به صورت دیجیتال و کامپیوتری صورت می گیرد. لذا طراحان نیز از افراد خبره و ماهر انتخاب می شوند.

بنا به درخواست شما می توان همه ی بخش های لوح را به صورت چاپی درج کرد و یا بخشی از آن ها مانند بخش مشخصات و مهر و امضا را خالی گذاشته تا به صورت دستی توسط کاربر پر شوند.

سپس طرح های مذکور روی کاغذها و مقواهای انتخابی شما به روش چاپ در چاپخانه ها درج می شوند. در صورتی که بخواهید می توانید از رنگ های مختلفی در رنگ آمیزی های خود استفاده کنید و از چاپ رنگی بهره مند شوید.

پس از انجام چاپ، لوح شما آماده بوده و می توانید برای آن جلد انتخاب کنید. جلدها نیز از جنس های مختلفی نظیر چوب، پارچه و چرم هستند.

 

روش ساخت سایر لوح های تقدیر

در صورتی که برای لوح تقدیر خود، متریالی غیر از کاغذ و مقوا انتخاب می کنید، باید دقت داشته باشید که از روش چاپ نمی توانید استفاده نمایید. چرا که دستگاه های چاپ، توانایی انجام این کار روی شیشه، پلکسی، سنگ، فلز و … را ندارند.

 

روش ساخت لوح های تقدیر که از جنس کاغذ و مقوا نیستند، روش حک و لیزر می باشد. بدین منظور پس از انتخاب جنس لوح و شکل آن، باید ابعاد مورد نظر خود را انتخاب کنید. سپس نوبت به انتخاب متن مورد نظر شما و طراحی های اطراف لوح می رسد. به عنوان مثال در بعضی موارد عکس چهره ی افراد معروف یا حاشیه هایی برای لوح ها انتخاب می شود. سپس به صورت دیجیتال متن و طرح شما طراحی شده و در قالب فایلی ارائه می شود. دقت کنید که در این روش امکان اضافه کردن متن و طرح به صورت دستی وجود ندارد.

حال برای درج آن ها می توان از روش حک دستی استفاده کرد که امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. روش های جدید حک به وجود آمده که توسط دستگاه سی ان سی و لیزر صورت می گیرد. این دستگاه ها پس از دریافت طرح مورد نظر قادر هستند تا آن را روی چوب، فلز، چرم، پارچه، شیشه، پلکسی و … پیاده سازی کنند. گرچه ممکن است دستگاه سی ان سی یا لیزر مناسب برای فلز با دستگاه مناسب برای چوب متفاوت باشد اما در کل با نام حک لیزری و یا حک با دستگاه سی ان سی شناخته می شود.

پس پایان یافتن کار دستگاه، لوح شما آماده است. در مورد لوح های فلزی می توانید متن حک شده را رنگ آمیزی نیز نمایید. پس از انجام رنگ آمیزی و خشک کردن کوره ای رنگ ها دیگر لوح شما آماده ی استفاده خواهد بود. در لوح ها فلزی به دلیل روشن بودن رنگ زمینه، معمولا از رنگ مشکی برای متن استفاده می کنند.

حال نوبت به انتخاب جعبه برای نگهداری لوح تقدیر شما فرا می رسد. چرا که این دسته از لوح ها به دلیل ضخامت صفحات و وزنی که دارند درون جلد ها قرار نمی گیرند. در بعضی موارد نیز مانند لوح های شیشه ای، پلکسی و سرامیکی می توان از روش ساخت ایستاده استفاده کرد تا لوح، خود مجهز به پایه ای برای نگهداری باشد و از جعبه بی نیاز شود.

بیشتر مراحل تولید لوح ها امروزه به صورت دیجیتال و اتوماتیک انجام شده و علاوه بر صرفه جویی در زمان، کیفیت و ظرافت بیشتری را در خود نهفته دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *