لوح تقدیر

انواع لوح تقدیر به لحاظ جنس مواد سازنده کدام اند؟

جنس لوح تقدیر

در این جا قصد داریم تا به انواع لوح تقدیر به لحاظ جنس مواد سازنده بپردازیم. لوح های تقدیر را می توان از جنس موادی نظیر چوب، کاغذ، مقوا، سرامیک و کاشی، فلزاتی مانند برنج و سرب، پلکسی گلاس، پارچه، شیشه و … یا ترکیبی از آن ها مورد ساخت قرار داد. لازم به ذکر است که صفحات لوح تقدیر تنها بخشی از مجموعه ی مورد نظر است و بخش دیگر آن مربوط به جلد یا نگهدارنده ی لوح شده که این جلدها و جعبه ها خود می توانند از جنس موادی مختلف مانند موارد نام برده باشد.

انواع لوح تقدیر به لحاظ جنس

البته معمولا تناسب میان جنس صفحه ی اصلی و جلد یا جعبه ی لوح رعایت می شود. در غیر این صورت، عدم تناسب میان متریال اولیه ی صفحه و جلد، سبب کاهش زیبایی بصری و کاهش مقاومت و طول عمر لوح تقدیر خواهد شد.

لوح های تقدیر کاغذی و مقوایی

لوح های تقدیر کاغذی و مقوایی، متداول ترین نوع لوح های تقدیر هستند که همگی با آن ها آشنایی داریم. چرا که در همه ی مدارس برای تجلیل از دانش آموزان از این لوح ها استفاده می شود. این لوح ها به سبب جنسی که دارند، بسیار سبک و قابل حمل هستند و درج متن لوح روی آن ها از روش چاپ صورت می گیرد. در ضمن برای طراحی صفحات این لوح ها می توان از طرح های لایه باز استفاده کرد یا به صورت سفارشی از طراحان درخواست طراحی یک طرح جدید داشت. کاملا بدیهی است که این جنس از لوح های تقدیر مقرون به صرفه ترین نوع بوده و جلد آن ها می تواند از جنس چوب، چرم، مقوا و گالینگور باشد. این لوح ها در ابعاد A4 و A5 رواج زیادی دارد.

لوح های تقدیر چوبی

در میان انواع لوح تقدیر، می توان از چوب برای طراحی و ساخت آن ها استفاده کرد. اما دقت داشته باشید که در لوح های چوبی نمی توان از روش چاپ استفاده کرد و باید از طریق حکاکی، متون مورد نیاز را روی آن ها درج نمود. امکان استفاده از روش درج مشخصات و مهر و امضای سازمان یا ادارات به صورت دستی روی آن ها وجود ندارد و باید همه ی این موارد در هنگام حکاکی روی لوح درج شوند. همین امر سبب گران قیمت تر بودن آن ها نسبت به نوع قبلی خواهد شد. این گونه لوح ها به دلیل آن که دارای ضخامت بیشتری هستند در جلد جا نشده و برای آن ها باید از جعبه استفاده نمود.

جنس لوح تقدیر

 

لوح های تقدیر از جنس سرامیک و کاشی

لوح های تقدیر را می توان از جنس سرامیک و کاشی نیز تولید کرد که طول عمر بالای آن ها کاملا مشخص و بدیهی است. البته وزن این گونه لوح ها نسبت به انواع دیگر بیشتر است و نگهداری از آن ها نیز از طریق جعبه ها مرسوم نمی باشد. این گونه لوح ها را به صورت ایستاده تولید می کنند. درج متون روی این لوح نیز مانند لوح چوبی از روش حکاکی صورت می گیرد.

لوح های تقدیر فلزی

یکی از انواع لوح تقدیر لوح های تقدیر فلزی هستند که معمولا از جنس سرب و برنج می باشند. گرچه این نوع از لوح ها از نظر قیمتی در سطح بالاتری قرار می گیرند اما جلوه ی بصری آن ها سبب رواج استفاده در مراسم های رسمی و تشریفاتی شده است. درخشندگی و براقیت از خواص فلزات است و مقاومت آن ها نیز بسیار بالا می باشد. درج متن روی آن ها از روش حکاکی صورت گرفته و نگهداری آن ها نیز از طریق جعبه هایی از جنس فلز، چوب و … انجام می شود. به دلیل آن که رنگ زمینه ی این فلزات به خودی خود روشن و براق است در مورد متن آن ها رنگ های تیره (خصوصا مشکی) کاربرد زیادی دارد.

لوح های تقدیر پلکسی گلس

پلکسی گلس در واقع نوعی از ترموپلاستیک است که در رنگ های مختلفی وجود دارد. لوح های مربوط به این جنس را می توان در رنگ های مختلفی تولید کرد اما رنگ هایی با جلوه ی بصری بیشتر قطعا رواج بیشتری پیدا می کنند. سبک بودن از جمله ویژگی های مثبت این گونه لوح ها می باشد. در ضمن از روش چاپ بر روی این ورق ها نمی توان استفاده کرد و روش حک برای درج متون آن مناسب می باشد. از این لوح ها می توان به روش ایستاده بهره گرفت تا نیازی به جعبه نداشته باشند.

لوح های تقدیر جنس شیشه ای

شیشه هم یکی از متریال هایی است که برای ساخت لوح تقدیر مورد استفاده قرار می گیرد. شیشه به دلیل شفافیتی که دارد با درج متن روی آن می توان از یک لوح بسیار زیبا برخوردار شد. اما شکنندگی این گونه لوح ها یکی از معایب آن ها به شمار می آید. لذا باید حتما در حفاظت از آن ها بسیار کوشا بود. در صورتی که بدون حفاظ از آن استفاده می کنید باید آن را به صورت ایستاده در مکانی مناسب قرار داده تا از صدمات احتمالی حفظ شود. درج متن روی شیشه نیز به روش لیزر و حک انجام می شود.

جنس لوح های تقدیر چرمی و پارچه ای

چرم و پارچه (مخمل، جیر، گالینگور)، معمولا در بخش جلدها و جعبه های نگهدارنده ی لوح های تقدیر مورد استفاده قرار می گیرند. این متریال ها در این بخش بسیار متداول هستند و در انواع و اقسام متنوعی تولید می شوند. زیبایی بصری و انعطاف پذیری آن ها سبب استفاده ی گسترده ی آن ها در این بخش شده است. از این اجناس در رنگ های مختلفی که متناسب با لوح اصلی باشد می توان بهره گرفت.

جنس لوح تقدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *