بج سینه

استفاده از آلیاژها و فرایند آبکاری در ساخت بج سینه چه اهمیتی دارد؟

فرایند آبکاری در ساخت بج سینه

پیش از آن که به اهمیت فرایند آبکاری در ساخت بج سینه بپردازیم، به علت استفاده از آلیاژهای فلزی به عنوان متریال های سازنده ی بج سینه، اشاره می کنیم. آلیاژ در واقع یک مخلوط یا محلول جامد فلزی است که از یک فلز پایه یا اصلی و یک یا چند فلز یا غیر فلز دیگر تشکیل می شود. هدف اصلی آلیاژسازی نیز تغییر و ایجاد بهبود در خواص مواد است. این خواص عبارتند از چقرمگی، سختی، استحکام، مقاومت، شکل پذیری و … . به طور کلی فلزات خالص برای کاربری های مختلف ساخت، صنعتی و … مناسب نمی باشند و کارایی لازم را ندارند. اما از طریق به کارگیری آلیاژهای آن ها می توان، به خوبی از آن ها استفاده کرد. برای مثال همه ی زیورآلاتی که از جنس طلا هستند و مردم از آن ها استفاده می کنند، از طلای خالص ساخته نشده و همگی آلیاژهایی از طلا هستند.

چرا از آلیاژها در ساخت بج سینه استفاده می کنند؟

موارد فوق در ساخت بج های سینه نیز صادق است و فلزات خالص برای ساخت این قطعات مناسب نمی باشند. لذا نیاز است تا از آلیاژهای آن ها استفاده کنیم. مثلا بج های سینه ی برنجی از ترکیب مس و روی ساخته شده اند که آلیاژ آن ها خواص بهتری نسبت به فلزات اصلی تشکیل دهنده ی آلیاژ دارد. در ضمن با تغییر نسبت ترکیب آن ها می توان در ویژگی های حاصله و رنگ آن نیز تغییراتی ایجاد کرد. استیل نیز نوعی آلیاژ با پایه ی آهن است که حاوی کربن کمتر از 2 درصد می باشد. این آلیاژ نمونه ای از ترکیب فلز با نافلز می باشد.

بج های سینه ی آلومینیومی و سربی نیز از آلیاژهایی با پایه ی این فلزات تولید می شوند و فلزات آلومینیوم و سرب خالص قابلیت تبدیل به بج سینه را ندارند. بنابراین به جهت بهبود و تکمیل ویژگی های مورد نیاز برای ساخت بج های سینه از آلیاژها به عنوان متریال اولیه ی آن ها استفاده می شود.

فرایند آبکاری در ساخت بج سینه

 

فرایند آبکاری در ساخت بج سینه چیست؟

منظور از فرایند آبکاری در ساخت بج سینه، در واقع پوشاندن سطح بج تولید شده با لایه ای از فلز یا آلیاژهای فلزی می باشد. که این لایه مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی خواهد داشت. اما این کار نیازمند بهره گیری از روش های خاصی می باشد. بدین منظور ابتدا باید فلز مورد نظر برای آبکاری را انتخاب کنیم. فلز مناسب برای آبکاری به نوع آلیاژ به کار رفته در ساخت بج سینه بستگی دارد. در ضمن کیفیت و میزان مقاومت لازم در برابر عوامل محیطی نیز در انتخاب فلز آبکاری موثر است. به طور کلی نیکل، کروم، پالادیوم، طلا، نقره، مس، پلاتین، قلع، روتنیوم، کادمیوم، برنج و روی از جمله فلزات مناسب برای آبکاری هستند. که البته همه ی آن ها برای آبکاری بج فلزی مناسب نخواهند بود. چرا که بعضی با جنس فلز سازنده ی بج سازگار نبوده و بعضی به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیستند. اما آبکاری با نیکل، کروم، مس، طلا و نقره رواج بیشتری در آبکاری بج های سینه دارند. در ضمن استفاده از آبکاری های آلیاژی نیز به قیمت این فرایند می افزاید.

رایج ترین روش برای انجام این کار روش آبکاری الکتروشیمیایی است. چرا که آند و کاتد از جمله ویژگی های فلزات است و پایه و اساس این روش را تشکیل می دهد. این روش از طریق یک حمام الکترولیتی شامل آند، کاتد، جریان برق مستقیم، نمک و فلزی مورد نظر برای آبکاری انجام می شود.

اما این که انجام فرایند آبکاری در ساخت بج سینه چه اهمیتی دارد و چرا در میان مراحل ساخت بج سینه قرار می گیرد، موضوعی است که در بخش بعدی به آن اشاره می کنیم.

 

تاثیر فرایند آبکاری در زیبایی و جلوه ی بصری بج سینه

هدف اصلی استفاده از بج های سینه، جلب توجه افراد و تبلیغات می باشد. این هدف برای این که به صورت کامل تامین شود، حتما باید از اصل زیبایی و جذابیت استفاده کند. لذا زیبایی و جذابیت بج های سینه اهمیت ویژه ای خواهد داشت. قطعا ساخت بج های سینه از جنس طلا، نیکل و نقره بسیار زیباتر و جذاب تر خواهد بود. اما به دلیل گران قیمت بودن این فلزات آن ها را در ساخت بج های سینه استفاده نمی کنند. لذا تنها راهی که سبب می شود تا هم جنبه ی زیبایی ظاهری حفظ شده و هم قیمت بج سینه مقرون به صرفه باشد، استفاده از آبکاری این گونه فلزات خواهد بود.

 

تاثیر فرایند آبکاری در ساخت بج سینه در کاهش زنگ زدگی و خوردگی شیمیایی آن

آبکاری بج های سینه توسط فلزاتی نظیر طلا و نیکل، سبب می شود تا سطح رویی بج ها مقاومت بیشتری در مقابل اکسایش و زنگ زدگی داشته باشد. لذا رنگ آن ها دچار تغییر و مات شدگی نمی شود و در طول زمان جذابیت و براقیت خود را حفظ می کند. به همین دلیل طول عمر بج های سینه نیز افزایش یافته و همین امر سبب صرفه جویی در هزینه ها می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *