ساخت تندیس

آیا می دانید مواد ساخت تندیس چیست؟

مواد ساخت تندیس چیست؟

این بخش برای پاسخ گویی به سوال «مواد ساخت تندیس چیست؟» به شما ارائه شده است. در ساخت تندیس ها از مواد مختلفی می توان استفاده کرد. پلکسی یا طلق، شیشه، فلزاتی مانند آهن، سرب و برنج، چوب، سنگ، گچ و … از جمله موادی هستند که در ساخت تندیس به کار می روند. اما هر یک از تندیس ها که با جنس خاصی از مواد مذکور مورد طراحی و ساخت قرار گیرند، قطعا کاربرد متفاوت و ویژگی های منحصر به فردی خواهند داشت. به همین دلیل در این جا قصد داریم تا به شرح و بررسی این مواد بپردازیم.

مواد سازنده ی تندیس های دست و پا

همگی شما با تندیس های مختلفی مواجه شده اید و کمابیش با جنس آن ها و ویژگی هایی که دارند آشنا هستید. اما تندیس های دست و پا که امروزه در مصارف خانگی مورد توجه قرار گرفته اند، از جنس خاصی هستند که کمتر کسی با آن ها آشنایی دارد. لذا در راستای پاسخ به سوال «مواد ساخت تندیس چیست؟» شما را با مواد سازنده ی این گونه تندیس ها آشنا می سازیم.

در ساخت تندیس های دست و پا از پودر آلژینات و گچ مجسمه سازی استفاده می شود. با گچ مجسمه سازی که تا حدودی آشنا هستید اما در مورد پودر آلژینات باید گفت که این پودر در واقع همان پودری است که در دندان پزشکی ها برای ساخت قالب های مورد نظر بهره گرفته می شود. بنابراین به هیچ وجه نگران آسیب رسیدن به پوست و دست و پای نوزاد خود نخواهید بود. تهیه ی این گونه مواد از فروشگاه های لوازم دندان پزشکی به آسانی امکان پذیر است.

حال که با مواد تندیس دست و پا آشنا شدید، به شرح و بررسی سایر مواد سازنده ی تندیس خواهیم پرداخت.

فلزات یکی از مواد سازنده ی تندیس ها

یکی از مواد سازنده ی تندیس ها، فلزات هستند. در میان فلزاتی که می شناسید، آهن، سرب و برنج رایج ترین فلزاتی هستند که در ساخت تندیس ها به کار می روند. فلزات از زمان های بسیار دور در ساخت تندیس به کار می رفتند. بدین منظور از ریخته گری و حکاکی روی فلزات استفاده می شد که تا امروز نیز هم چنان ادامه پیدا کرده است. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی از روش حک و لیزر استفاده ی بیشتری می شود.

لازم به ذکر است که در ساخت تندیس ها از فلزات خالص استفاده نمی شود بلکه از آلیاژهای فلزی استفاده می کنند. چرا که فلزات خالص برای ساخت انواع شکل ها و تندیس ها مناسب نیستند و با ترکیب آن ها می توان در خواص آن ها بهبود ایجاد کرده و راحت تر به آن ها شکل داد. لذا تندیس های آهنی و سربی از آلیاژهایی با پایه ی آهن و سرب ساخته شده و برنج نیز نام آلیاژی متشکل از روی و مس می باشد.

البته استفاده از فلزات در ساخت تندیس ها سبب بالاتر رفتن قیمت و وزن آن ها خواهد شد. اما داوم بالا و زیبایی بصری آن ها غیر قابل انکار می باشد.

لذا در پاسخ به سوال «مواد ساخت تندیس چیست؟» باید گفت که آلیاژهای فلزی یکی از این مواد هستند.

تندیس هایی از جنس پلکسی یا طلق

امروزه برای ساخت تندیس ها به صورت قابل توجهی از پلکسی یا طلق استفاده می کنند. پلکسی نوعی ترموپلاستیک است که در رنگ های متنوعی ارائه می شود. امکان حک لیزری روی آن ها به آسانی وجود دارد و از وزن کمی برخوردار هستند. این گونه تندیس ها در کنار وزن سبک و ماندگاری بالا، از قیمت بسیار مناسبی در مقایسه با سایر تندیس ها برخوردار می باشند.

تندیس های شیشه ای

برای ساخت تندیس ها می توان از شیشه استفاده نمود. تندیس های شیشه ای بسیار زیبا و شفاف هستند و حک و لیزر روی آن ها نیز قابل اجرا می باشد. البته شیشه گری های دستی نیز روی آن ها انجام می شود که از جلوه و جذابیت ویژه ای بهره مند است. در ضمن استفاده از تندیس های کریستال گرچه قیمت بالاتری نسبت به شیشه های معمولی دارد اما چشم نوازی آن موجب استقبال گسترده از تندیس های کریستالی شده است.

مواد ساخت تندیس چیست؟

 

تندیس های چوبی

چوب ها همواره از جمله موادی بودند که برای ساخت تندیس های مختلف از دیرباز به کار گرفته می شدند. این گونه تندیس ها به دلیل آن که از قیمت مناسبی بهره مند هستند و حکاکی روی آن ها به صورت دستی و لیزری امکان پذیر است، بسیار مورد توجه قرار می گیرند. تندیس های چوبی را پس از ساخت می توان در رنگ های مختلف به مصرف کننده عرضه نمود.

تندیس های سنگی

سنگ ها از گذشته های دور، یکی از مواد اولیه ی ساخت مجسمه ها و تندیس بوده اند. چرا که سنگ ها از جمله مواد در دسترسی می باشند که پیرامون بشر را احاطه کرده اند. تندیس های سنگی، قطعا وزن بسیار بالایی خواهند داشت اما دوام و ماندگاری آن ها بسیار بالا می باشد. استفاده از سنگ های قیمتی سبب افزایش قیمت تندیس خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *