ساخت مدال

کاربردهای مدال چیست؟

کاربردهای مدال

این مقاله به بحث و بررسی حول موضوع کاربردهای مدال اختصاص دارد. مدال ها از دوران قدیم تا کنون به اهداف گوناگونی مورد استفاده قرار گرفته اند که برخی از آن ها پرکاربردتر بوده است. تقدیر و قدردانی، یادبود، اعطای اعتبار، تبلیغات، زیبایی و حفظ تاریخ و تمدن از جمله کاربردهای مدال است. اگر شما تمایل دارید تا در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنید، به شما پیشنهاد می کنیم تا به همراه شرکت تبلیغاتی جارچی به نشانی www.jarchiad.com به ادامه ی مقاله توجه کنید.

کاربردهای مدال – تقدیر و تشکر

شاید مهم ترین کاربرد مدال را بتوان همین مورد تقدیر و تشکر دانست. از سالیان دور تا به امروز این موضوع مرسوم بوده است که به پاس خدمات ارزشمند یک فرد یا گروه یا کسب موفقیت های خاص توسط آن ها، نشانی تحت عنوان مدال به آن ها اهدا شود. تا کنون نیز این رسم ادامه یافته و به بسیاری از افراد که در زمینه های ورزشی، نظامی، علمی، سیاسی و … فعالیت های موفقیت آمیزی داشته اند، مدال افتخار اعطا می شود.

ارزش معنوی این گونه نشان ها به حدی است که همه ی افراد برای کسب آن تلاش های زیادی کرده و دست یابی به آن را موضوعی ارزشمند تلقی می کنند.

یادبود

یکی دیگر از کاربردهایی که برای مدال ها شناخته شده است، یادبود می باشد. دقت داشته باشید که در بعضی موارد، نشان ها و مدال ها به افرادی تعلق می گیرد که هم اکنون در کنار ما نیستند. به عنوان مثال شهدای گرامی که پس از شهادت آن ها به پاس خدمتی که به مردم و میهن خود کرده اند، مدال شجاعت و ترفیع دریافت می کنند، اما خود دیگر حضور نداشته و این نشان ها نیز به خانواده های آن ها اهدا می شود.

مطالب مرتبط : تاریخچه ی مدال چیست؟

در ضمن مدال ها تنها اجسامی دایره ای شکل و ساده نیستند، بلکه روی آن ها نقش ها و نوشته هایی درج می شود که هر کدام به رسم یادبود از مکان و زمان مراسم اهدا و اشخاص پیشکسوت و برجسته در زمینه ی مربوطه می باشند. لذا یادبود را از جمله ی کاربردهای مهم برای مدال می دانند.

اعطای اعتبار

گرچه امروزه مدال ها را به طور معمول از جنس آلیاژهای فلزی ساخته و سپس با آبکاری فلزات گران قیمت تزیین می کنند اما در گذشته برای ساختن مدال ها از فلزاتی نظیر طلا، نقره و سایر فلزات ارزشمند استفاده می شده است. لذا ارزش مادی آن ها بسیار بالا بوده و به لحاظ مادی برای دریافت کننده بسیار مهم تلقی می شده است. اما در کنار این موضوع، از ارزش معنوی مدال ها و نشان ها، نمی توان گذشت.

تصور کنید که فردی از یک جامعه ی کوچک یا بزرگ، نشان یا مدالی را دریافت کند. این نشان برای او بسیار ارزنده بوده و سبب کسب اعتباری بسیار بزرگ خواهد شد. حال آن که این جامعه بسیار بزرگ باشد و مانند المپیک یا المپیاد های جهانی افراد از سوی مجامع بین المللی ورزشی یا علمی نشان های برتر را دریافت کنند.

 

حفظ فرهنگ و تمدن

یکی دیگر از کاربردهایی که مدال ها برای کشورهای مختلف دارند، حفظ فرهنگ، تاریخ و تمدن آن ها می باشد. در بالا اشاره کردیم که روی هر نشانی، تصاویر و متونی درج می شود. این تصاویر و متون علت دریافت و اهدای نشان، زمان و مکان آن را نمایش می دهد. به همین دلیل است که علاوه بر نشان های قدیمی، مدال های امروزی را نیز در موزه های دولتی، نگهداری می کنند تا فرهنگ و تمدن و تاریخ کشور را حفظ نمایند.

با این کار می توان به روش های ساخت و تجهیزاتی که در هر دوره نیز وجود داشته است، پی برد.

 

استفاده از مدال برای تبلیغات

گرچه در گذشته تنها برای افراد بسیار مهم و خدمات ارزشمند آن ها، مدال و نشان در نظر گرفته می شد. اما امروزه با گسترش تجهیزات و آسان تر شدن ساخت نشان و مدال، حتی مدارس و شرکت های کوچک نیز قادر هستند تا برای خود مدال هایی طراحی و تولید کرده و به دانش آموزان یا کارمندان خود اعطا کنند.

گرچه استفاده از بج های سینه به منظور تبلیغات برای کارمندان یک شرکت یا اداره مرسوم تر است. اما گاهی به منظور تبلیغات از مدال نیز استفاده می شود. بدین ترتیب می توان با ساختن مدال هایی با نشان شرکت، نسبت به بازاریابی و نهادینه سازی لوگو اقدام کرد.

 

استفاده از مدال برای زیبایی

از آن جایی که مدال ها از گذشته تا کنون وجود داشته اند و به مرور زمان با توجه به پیشرفت تجهیزات و روش ساخت دچار تغییر شده اند، افرادی اقدام به جمع آوری آن ها و ایجاد کلکسیونی از مدال ها کرده اند. لذا چینش آن ها در کنار یکدیگر نه تنها به روند تغییر در طراحی و ساختن آن ها می پردازد، بلکه به لحاظ بصری نیز بسیار زیبا و جذاب است. بدین ترتیب جنبه ی کاربرد مدال ها در بحث زیبایی نیز مشخص می شود.

کاربردهای مدال

کاربردهای مدال

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *