پلاک فلزی

چگونه نظم جامعه توسط پلاک های فلزی حفظ می شود؟

پلاک های فلزی

یکی از مصداق های استفاده از پلاک های فلزی، استفاده ی آن ها در پلاک منازل و اماکن می باشد. در هر خانه و خیابانی تعداد زیادی از ساختمان های مسکونی، تجاری و …، وجود دارد. لذا برای آن که به صورت دقیق بتوان محل آن ها را به سایر افراد معرفی کرد، می توان از نشانه های منحصر به فردی مانند پلاک  استفاده کرد. بدین ترتیب برای هر درب، یک شماره ی خاص در نظر گرفته شده و روی آن نصب می شود. شماره ها دارای نظم خاصی هستند و زوج یا فرد بودن آن ها هم نشانه ی چپ یا راست بودن ساختمان یا پلاک منزل مورد نظر می باشد.

کاربرد پلاک های فلزی در پلاک منازل

کاملا قابل تصور است که چگونه این پلاک ها سبب سر و سامان دادن به آدرس ها و سازه های مختلف می شود. اما برای اجرای این کار از پلاک های فلزی کمک گرفته می شود. چرا که این پلاک ها دارای دوام و مقاومت بالایی هستند و در برابر عواملی محیطی از خود مقاومت نشان می دهند. همین امر باعث استفاده ی گسترده از آن ها برای نظم دادن به ساختمان های مختلف توسط شهرداری ها می شود.

 

کاربرد پلاک های فلزی در پلاک خودروها

یکی دیگر از مواردی که امروزه توسط بشر مورد استفاده قرار می گیرد و نیاز است به صورت منحصر به فرد مورد نشانه گذاری و شناسایی قرار گیرد، خودروها هستند. چرا که این وسایل نقلیه در شکل ها و مدل های خاصی به تولید می رسند و رنگ های آن ها هم مشخص بوده و بسیاری از رنگ ها در تولید آن ها مورد استفاده قرار نمی گیرد. همین امر سبب آن می شود که بسیاری از خودروها شبیه به هم باشند و نیاز به نشانه ای انحصاری برای شناسایی داشته باشند. دلیل دیگر این موضوع نیز آن است که خودروها برای آن که نظم شهری رعایت شود و جان و مال افراد از گزند آن ها در امان باشد، باید تحت قوانین خاصی رانده شوند. در غیر این صورت نیز خطرات زیادی جان و مال سرنشینان خود خودرو و سایرین را تهدید خواهد کرد. بنابراین باید برای نظارت بر عملکرد هر راننده و خودرو، شناسایی آن ها به آسانی و وضوح صورت گیرد.

راه حل بسیار مناسبی که همه ی مشکلات بالا را حل کرده و به یاری برقراری نظم و قانون در جوامع مختلف آمده است همین پلاک های خودرو می باشد. این پلاک ها از جنس فلز می باشند. علت استفاده از پلاک فلزی در خودروها آن است که پلاک باید در محلی نصب شود که توسط افراد و پلیس کاملا دیده شود. بنابراین در قسمت بیرونی خودرو نصب می شود. به همین دلیل از پلاک های فلزی استفاده می کنند تا مقاومت کافی در برابر بارش های فصلی، نور خورشید و آلودگی های محیطی یا آلایندگی های ناشی از سوخت خودروها را داشته باشد.

 

کاربرد پلاک های فلزی در معرفی کاربری اماکن و سازه ها

تا این جا با کاربرد پلاک فلزی برای منازل و خودروها آشنا شده و متوجه چگونگی ایجاد نظم در آن ها شدیم. اما بسیاری از اماکن وجود دارند که مسکونی نبوده و دارای کاربری های اداری، تجاری و … می باشند. این اماکن گر چه توسط شهرداری ها پلاک هایی دارند اما یک شماره قادر به معرفی کاربری آن ها نبوده و برای آن که عموم مردم به آسانی توانایی یافتن محل آن ها را داشته باشند از پلاک های فلزی دیگری استفاده می کنند. این پلاک ها در واقع بزرگ تر از پلاک های شهرداری بوده و اطلاعاتی بیش از یک شماره را در بر می گیرند. مثلا در یک ساختمان پزشکان که تعداد زیادی پزشک، مطب خود را دایر کرده اند، از این پلاک ها جهت معرفی مطب هر دکتر و تخصص وی استفاده می شود. چرا که هم ابعاد آن ها بزرگ تر است و هم به لحاظ ظاهری زیبایی بهتر و جلب توجه بیشتری دارد.

بدین ترتیب از طریق این کاربرد پلاک فلزی، نظم خاصی به اماکن عمومی بخشیده شده و افراد و مراجعین نیز آسان تر محل مورد نظر خود را پیدا می کنند.

 

کاربرد پلاک های فلزی در ایجاد نظم و حفاظت از اموال عمومی

از دیگر مواردی که در اطراف ما و محیط های عمومی به ویژه اماکن دولتی وجود دارد، اموال عمومی هستند که متعلق به عموم جامعه می باشند. لذا باید به صورت ویژه ای از آن ها حفاظت کرده و برای ایجاد نظم و رعایت قانون استفاده از آن ها، نشانه گذاری شوند. چرا که هم در انظار عمومی قرار دارند و هم نگهداری از آن ها اهمیت ویژه ای دارد. به همین منظور آن ها را توسط پلاک های مختلف فلزی نشانه گذاری کرده و این پلاک به آن ها متصل می شود. با اتصال این پلاک بر روی اموال عمومی، هم تعلق آن ها به بیت المال مشخص شده و هم در صورت سوء استفاده موضوع مشخص خواهد شد. در بعضی موارد نیز به جای شماره گذاری از درج شماره سریال روی پلاک فلزی بهره گرفته می شود.

به عنوان مثال درختان موجود در سطح شهر که متعلق به شهرداری هستند، همگی شماره گذاری شده تا علاوه بر ایجاد نظم در شناسایی و نگهداری از آن ها توسط دیگران مورد سوء استفاده قرار نگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *