پلاک فلزی

چاپ افست روی پلاک فلزی چیست؟

چاپ افست روی پلاک فلزی

پیش از آن که روش چاپ افست روی پلاک فلزی، باب شود، روش Stamping بود که رایج ترین روش چاپ روی پلاک های فلزی به شمار می آمد. اما امروزه با ایجاد روش های مدرن و تجهیزات جدید، روش های بسیار ساده تر و در عین حال با کیفیت تری به بازار عرضه شده اند.

پیش از روش چاپ افست روی پلاک فلزی از چه روش هایی استفاده می شد؟

از میان روش های متنوعی که امروزه به وجود آمده است، این نیاز مشتری و نوع کاربری پلاک فلزی است که روش چاپ را تعیین می کند. مثلا برخی از پلاک های فلزی که به قصد نصب در محیط های غیر مسقف ساخته می شوند باید مقاومت کافی در برابر عوامل محیطی نظیر رطوبت حاصل از بارش های سالانه و گرد و غبار را داشته باشند. نور مستقیم آفتاب نیز سبب می شود تا برخی پلاک ها و رنگ ها به مرور زمان دچار فرسایش شوند. لذا باید نوعی از چاپ برای این پلاک ها به کار گرفته شود که متن خوانا و مرغوبیت ظاهری خود را برای مدت طولانی حفظ نماید. روش هایی نظیر حساسیت به نور، حکاکی، برجسته سازی، مارک زنی با لیزر و … وجود دارند که هر کدام قابلیت ها و ویژگی های خود را دارند اما همگی آن ها، امکان استفاده از پلاک های فلزی در محیط های بیرونی را به مصرف کننده می دهند.

هر کدام از روش های مذکور، مزایا و ویژگی های خاص خود را دارد و بدین ترتیب است که باید با توجه به نیاز و کاربردی که لازم دارید، نسبت به انتخاب آن ها اقدام نمایید. البته نوع چاپ به صورت مستقیم روی قیمت تمام شده ی سفارش شما نیز موثر خواهد بود. در ادامه با بررسی و شرح روش افست با شما همراه هستیم.

چاپ افست

 

چاپ افست روی پلاک فلزی چگونه انجام می شود؟

روش چاپ لیتوگرافی یا همان لیتوگرافی افست، برای تزئین پلاک های آلومینیومی کاربرد دارد. اساس این روش مبنی بر حالت دافعه میان آب و روغن و عدم ترکیب آن ها می باشد. در این روش با به کارگیری یک شابلون لاستیکی و میز چاپ، تصویر مرکب را به ورقه های آلومینیومی منتقل می کنند. البته گاهی اوقات از ورقه های کاغذی نیز می توان استفاده کرد.

از این روش برای چاپ هایی با تیراژ بالا استفاده می شود و لازم به ذکر است که پلاک فلزی با رسانه ی چاپ در این روش به صورت مستقیم تماس ندارد. روش افست توانایی آن را دارد که به آسانی با چند روش تزئینی ترکیب شده و استحکام بیشتری به روش های تزئینی ببخشد. ایجاد برجستگی و برس زنی از جمله روش های تزئینی می باشند که با روش افست ترکیب می شوند. بدین منظور ابتدا چاپ باید روی ورقه هایی که صاف و مسطح هستند صورت گرفته و سپس مورد فرم دهی و ابزار واقع شوند. این کار سبب طولانی تر شدن طول عمر پلاک های فلزی می شود و جزئیات را نیز بهتر در بر می گیرد.

طول عمر پلاک ها در پی انعطاف پذیری لاستیک و در نتیجه هماهنگی آن با سطح رسانه ی چاپی رخ می دهد. در این صورت است که شما می توانید از این روش در سطوح خشن هم بهره بگیرید.

 

انواع دستگاه چاپ افست روی پلاک فلزی

امروزه دستگاه هایی وجود دارد که در صنعت چاپ به راحت تر شدن و سریع تر شدن این گونه کارها کمک می کنند. روش افست نیز که یک روش مدرن است از طریق دستگاه هایی مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم.

چاپ افست با ورق: از این روش در پروژه هایی استفاده می شود که کم حجم یا متوسط باشند. ماشین چاپ افست با ورق، از طریق ورقه های مجزایی تغذیه می شود که صفحات آن را می توان بعد از چاپ هم برش داد.

چاپ افست وب: بر خلاف چاپ افست با ورق که برای کارهای کم حجم مورد استفاده قرار می گیرد، چاپ افست وب، برای کارهایی با حجم بالا کارایی دارد. این روش از دستگاه های چاپ بزرگتری استفاده می کند که سرعت بیشتری هم دارد. این دستگاه ها از طریق رول های بزرگی تغذیه می شوند که می توان ورقه های جداگانه ای را از آن ها جدا کرد. این روش بسیار مقرون به صرفه است و پروژه های حجیم را با سرعت بالایی به پایان می رساند.

 

مزایای استفاده از روش چاپ افست روی پلاک فلزی

روش افست قادر است تا چاپ با کیفیتی را در اختیار مصرف کننده قرار دهد.

روش لیتوگرافی یک روش با کیفیت است که به لحاظ اقتصادی نیز برای پروژه های انبوه، مقرون به صرفه می باشد.

این روش توانایی ثبت جزئیات را دارد که از جمله مزایای بسیار مهم آن به شمار می آید.

از این روش می توان برای سطوح مختلف استفاده کرد که سطوح خشن و سخت نیز از این جمله می باشند.

سرعت این روش نیز بسیار بالا است و سبب صرفه جویی در زمان می شود.

این روش طول عمر پلاک های آلومینیومی را بالا می برد.

چاپ افست روی پلاک فلزی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *