بج سینه

روش های ساخت بج سینه چیست؟

ساخت بج سینه

تاریخچه ی ساخت بج سینه به سال های گذشته بر می گردد. در واقع همان زمانی که طبقه ی ثروتمند و اشراف زادگان جوامع اروپایی به استفاده از این بج ها به نشانه ی نزدیکی به خاندان سلطنتی روی آوردند. به همین دلیل این گونه بج ها بدون استفاده از وسایل و تجهیزات امروزی و تکنولوژی های مدرن نیز قابل ساخت خواهند بود. اما پیشرفت ابزارآلات و روش های ساخت بج سینه نیز باعث شد تا محصولاتی با کیفیت تر و زیباتر وارد عرصه ی تولید شده و در عین حال تنوع بالاتری نیز داشته باشند. این روش های جدید سبب کاهش قیمت و مقرون به صرفه تر شدن این نشان ها شده است.

بنابراین استفاده ی عمومی از بج های سینه توسط روش های جدید امکان پذیر شد. این روش ها عبارتند از: روش برش دستی، روش قالبی، روش پلی استر و روش حک و لیزر. هر یک از این روش ها، ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارد که در ادامه به شرح و بررسی تک تک آن ها می پردازیم.

روش برش دستی برای ساخت بج های سینه

این روش در واقع همان روش سنتی و قدیمی ساخت بج سینه می باشد. در این روش ابتدا شکل مورد نظر طراحی شده و سپس مورد پرداخت و کپی قرار می گیرد. بدین ترتیب که بخش های مورد نیاز برای چاپ با اسیدکاری و خوردگی ایجاد می شوند. سپس دور طرح مربوطه را از طریق به کارگیری ابزارهای دستی نظیر اره، برش می دهند. این کار نیاز به مهارت بالایی دارد تا هم ظرافت را حفظ کند و هم طرح را به درستی برش دهد. چرا که قطعات بج سینه همگی از ابعاد کوچکی برخوردار هستند و اره کردن آن ها به صورت دستی بدون تبحر کافی امکان پذیر نیست. سپس می توان گیره و سوزن بج را به آن متصل کرد و در صورت نیاز هم رنگ کاری روی آن ها انجام می شود. البته بخش رنگ کاری نیز در این روش به صورت دستی و سنتی انجام می شود.

روش قالب گیری برای ساخت بج های سینه

ساخت بج سینه : در این روش از ورقه های فلزی استفاده نمی شود، بلکه به جای آن از روش ریخته گری استفاده می کنند. البته فلز به کار رفته در این روش نیز سرب می باشد. ریخته گری نیز روشی سنتی و قدیمی است که از سال های دور برای انجام بسیاری از کارها مورد استفاده قرار می گرفته و امروزه نیز همواره کاربرد خود را حفظ کرده است. گرچه استفاده از این روش امروزه بسیار کاهش یافته اما هم چنان کاربرد آن پا برجا باقی مانده است.

ریخته گری در واقع روشی برای شکل دادن به فلزات می باشد. در این روش ابتدا به فلز مورد نظر حرارت داده و سپس آن را به حالت مذاب تبدیل می کنند. سپس قالب هایی که از پیش تهیه شده و قرار است تا فلز مورد نظر به آن شکل در آید را آماده کرده و فلز مذاب را درون آن می ریزند. با این کار پس از آن که مرحله ی سرد کردن صورت گیرد، فلز به شکل قالب در می آید. بج های سینه نیز در این روش به همین ترتیب تولید می شوند.

لازم به ذکر است که پس از طی این مراحل، بج مربوطه مانند روش قبلی مورد آبکاری و رنگ آمیزی دستی قرار خواهد گرفت.

ریخته گری یکی از روش های ساخت بج سینه

روش پلی استر برای ساخت بج های سینه

از دیگر روش هایی که برای ساخت بج سینه به کار گرفته می شود، روش پلی استر است. در این روش ابتدا طرح مورد نظر را روی کاغذ پیاده کرده و پس از پیاده سازی آن روی پلی استر، لایه ای از رزین که به صورت شفاف است سطح روی آن را پوشش می دهد. این گونه بج ها معمولا به شکل مربع یا دایره ای هستند و ترکیبی از فلز و پلی استر می باشند. بدین ترتیب محدودیت های موجود در رنگ آمیزی آن ها از بین رفته و در مقابل سفارشات کاربران انعطاف بیشتری از خود نشان می دهند.

روش حک و لیزر برای ساخت بج های سینه

این روش یکی از روش های مدرن و جدید ساخت بج سینه می باشد. بدین ترتیب که کار برش طرح لوگو روی فلز به جای آن که به صورت دستی و به وسیله ی اره انجام شود، از طریق لیزری و دستگاه سی ان سی صورت می گیرد.

این روش از دقت و ظرافت زیادی برخوردار است و رضایت مشتری را در پی دارد. این روش این امکان را به مشتری می دهد تا پیش نمایشی از سفارش خود به صورت تصویری و شبیه سازی شده دریافت کند. بدین ترتیب پیش از آماده شدن آن می تواند به اصلاح طرح و سفارش خود بپردازد.

سرعت این روش نیز بسیار بالاتر از روش دستی بوده که در تیراژهای بالا، تاثیر زیادی در صرفه جویی در زمان دارد.

بدین ترتیب با همه ی روش های ساخت بج های سینه به صورت دستی و امروزی آشنا شدید.

ساخت بج سینه لیزری

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *