ساخت تندیس

ساخت انواع تندیس و روش های آن

ساخت انواع تندیس

دلایل ساخت انواع تندیس: تندیس وسیله ای نمادین و ارزشمند است  که به منظور یادآوری یک رویداد یا بزرگداشت ساخته می شود. مجسمه نبرد هیروشیما یکی از معروف ترین یادبود های تاریخی است؛ مجسمه های دیگری مانند مجسمه مهاتما گاندی جزو هنر های نمایشی و عمومی محسوب می شوند.   هنر های عمومی حامی و پشتوانه موثری برای تفکر افراد، واقعیت های مذهبی، مفاهیم فلسفی، اخلاقی یا معنوی، حوادث و … به شمار می رود. ساخت انواع تندیس با هدف تقدیر و تشکر از سازمان ها و اشخاص انجام می شود. استفاده از تندیس ها در نمایشگاه ها، همایش ها، جشنواره ها و … بسیار مرسوم است. یکی از معروف ترین تندیس های جشنواره، تندیس بلورین جشنواره فجر است که هر ساله به برگزیدگان حوزه فیلم سازی تعلق می گیرد.

سبک های اجرایی ساخت تندیس تنوع زیادی دارند و بخشی از آن ها به خلاقیت سازنده باز می گردد. ساخت تندیس فراتر از هنر مجسمه سازی می باشد. در واقع می توان گفت ساخت تندیس مجموعه ای از هنرهای مجسمه سازی، گرافیک یا ارتباط تصویر و طراحی حرفه ای صنعتی می باشد. وجود گرافیست ماهر برای ساخت تندیس از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا ایجاد ارتباط تصویری مناسب با مخاطب در انواع فضاهای تجاری، ورزشی، فرهنگی و.. تاثیر زیادی رو محصول نهایی خواهد گذاشت. طراحی متناسب با کارایی در پروسه ساخت تندیس بسیار مهم است و مربوط به طراحی صنعتی می باشد. در مرحله های بعدی که شامل اجرا و ساخت می شود؛ مجسمه سازی و طراحی صنعتی خودنمایی خواهند کرد.

ساخت انواع تندیس

مفهوم فرم سازی در ساخت تندیس

تندیس سازی در اشکال مختلف و به صورت قابل لمس صورت می گیرد. فرم تندیس حائز اهمیت است زیرا خواص بصری و لمسی مخاطب را کاملا تحت تاثیر قرار می دهد. ریشه ی هنر ساخت تندیس به  علایق هنرمند باز می گردد. تندیس یک نوع مجسمه است که در قالب شخصیت ها، حیوانات و اشکال دیگر با متریال های مختلف ساخته می شود. بعضی از تندیس ها شهرتی کاملا مستقل دارند. برای مثال مجسمه آزادی در آمریکا، به دوران مهاجرت دلالت دارد.

روش های اجرایی مختلف برای ساخت تندیس

به طور کلی برای ساخت تندیس سه روش قابل اجرا وجود دارد.

روش جفت کاری: در این روش ساخت، طراح اجزای تندیس را به صورت مجزا می سازد. وی با استفاده از قطعات پیش ساخته و یا اشیای آماده به کمک لحیم کاری، میخ کردن، جوش کاری، چسباندن و … محصول نهایی را کامل می کند. در نتیجه برای ساخت تندیس با روش جفت کاری صرفا از مواد همگن استفاده نمی شود.

ساخت تندیس با روش کنده کاری: در این روش سازنده پیکره کار را که معمولا سنگ یا چوب است می تراشد. این کار آنقدر ادامه پیدا می کند تا شکل مورد نظر در بیاید.

روش شکل دهی: در این روش برای ساخت تندیس ، با شکل دادن به ماده اولیه، حجم کلی کار به دست می آید. برای این کار از انواع مواد حجم پذیر مانند گچ، گل، موم و … استفاده می شود.

تندیس هایی که با روش جفت کاری و شکل دهی ساخته می شوند؛ با کمک ریخته گری و اسلوب قالب گیری، مقاومت قابل توجهی پیدا خواهند کرد. طراحان موسسه جارچی از سه روش ذکر شده برای ساخت انواع تندیس استفاده می کنند. اما روش جفت کاری از سایر روش ها پرکاربردتر است. زیرا در این روش امکان تکرار تندیس از طریق قالب گیری و ریخته گری وجود دارد.

ساخت انواع تندیس

کاربرد تندیس در دوران معاصر و قدیم

در گذشته قبل از قرن بیستم تندیس به عنوان یک هنر نمایشی کاربرد داشت و به اشکال مختلف ساخته می شد. به مرور زمان علاوه بر جنبه نمایشی برای رویداد ها و یادبود های مختلف نیز از تندیس استفاده شد. پس از قرن بیستم تحول شگرفی در ساخت تندیس به وجود آمد. در هنرهای مدرن تندیس علاوه بر زیبایی می تواند نمایانگر یک رفتار یا تفکر هم باشد. در گذشته بیشتر بخش حجمی و جامد هنر شناخته می شد و اشکال کوچک یا حفره ها چندان مهم تلقی نمی شدند. اما امروزه همه جنبه های یک تندیس مورد توجه قرار می گیرد. اجزای تندیس مانند گذشته شکل و اندازه ثابتی ندارند و امکان ساخت و طراحی تندیس در مدل های مختلف امکان پذیر است.

موسسه تبلیغاتی جارچی انواع تندیس پلکسی، تندیس فلزی، تندیس کریستال و تندیس سنگی را با توجه به سفارش مشتری و با بالاترین کیفیت ساخت، تولید می کند.

ساخت انواع تندیس

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *