ساخت تندیس, لوح تقدیر

تفاوت لوح تقدیر و تندیس چیست؟

تفاوت لوح تقدیر و تندیس

اولین تفاوت لوح تقدیر و تندیس، تفاوت در کاربرد آن ها می باشد. همان طور که می دانید، شرکت هایی که تولید کننده ی محصولات تبلیغاتی هستند، نسبت به تولید لوح های تقدیر و تندیس های مختلف اقدام می کنند. اما هر کدام از این محصولات دارای کاربردهای متفاوتی هستند.

لوح های تقدیر، همان طور که از نامشان پیدا است، به منظور تجلیل و تقدیر و تشکر از فرد یا گروهی مورد استفاده قرار می گیرد. اهدا کننده ی این لوح ها می تواند شرکت ها، سازمان ها، ادارات، مدارس، دانشگاه ها، جشنواره ها و حتی سمینارها باشد. اما دریافت کنندگان آن اشخاصی هستند که در زمینه های مختلف، خدمات ارزشمندی ارائه داده و یا موفقیت های چشمگیری کسب کرده اند.

اما در مورد تندیس ها باید گفت که تجلیل و تقدیر و تشکر تنها یکی از کاربردهای آن ها می باشد. در کنار این موضوع، از تندیس ها برای تبلیغات، معرفی افراد برجسته و مشخصات آن ها، یادبود و زیباسازی نیز استفاده می شود. در ضمن از این تندیس ها برای کسب درآمد نیز می توان استفاده کرد و آن ها را در معرض فروش عمومی قرار داد. اما لوح های تقدیر هرگز کاربرد کسب درآمد و یا تبلیغات ندارند.

 

تفاوت لوح تقدیر و تندیس – تفاوت در شکل ظاهری

یکی دیگر از تفاوت های لوح های تقدیر و تندیس ها، شکل ظاهری آن ها می باشد. لوح ها معمولا به شکل صفحه هستند. هر چند گاهی ممکن این صفحه به جای کاغذ و مقوا از جنس سنگ، فلز، چوب، پلکسی، شیشه و … بوده و ضخامت کمی نیز داشته باشد، اما باز هم شکل صفحه ای خود را حفظ می کنند.

در عوض در مورد تندیس ها باید گفت که از هر شکل و طرح دلخواهی در آن ها می توان استفاده نمود. در ضمن شکل های تندیس ها دارای حجم و سه بعدی هستند که در مقابل شکل صفحه ای لوح های تقدیر این موضوع را به عنوان یکی از تفاوت ها می توان برشمرد.

تفاوت لوح تقدیر و تندیس – تفاوت ابعاد

در مورد ابعاد لوح ها و تندیس ها باید گفت که تندیس ها دارای تنوع بیشتری در اندازه هستند. لوح های تقدیر به دلیل آن که به شکل صفحه ای می باشند، به طول معمول در اندازه های A4 و A5 طراحی می شوند. البته اندازه های دیگری نیز وجود دارد که معمولا از محدوده ای بزرگتر یا کوچکتر نخواهد شد.

اما در مورد تندیس ها، هر اندازه ای را می توان انتخاب نمود و حجم شکل مورد نظر می تواند به اندازه ی دلخواه سفارش دهنده باشد. لذا محدودیت در مورد ابعاد تندیس کمتر از محدودیت در ابعاد لوح های تقدیر خواهد بود.

 

تفاوت لوح تقدیر و تندیس – تفاوت در جنس

لوح های تقدیر را می توان از جنس کاغذ، مقوا، سنگ، فلز، چوب، پلکسی، شیشه و … مورد تولید قرار داد. تندیس ها نیز از جنس های مختلفی ساخته می شوند. در این مورد تنها وجه تمایز تندیس و لوح در آن است که تندیس ها را از جنس کاغذ و مقوا تهیه نمی کنند. چرا که مقاومت کافی برای انجام این کار را ندارد. در ضمن در ساخت تندیس از گچ نیز می توان استفاده کرد و برای ساخت تندیس دست و پا به منظور یادگاری نیز از مواد خاصی از جمله گچ مجسمه سازی و پودر آلژینات استفاده می شود.

 

تفاوت لوح تقدیر و تندیس – تفاوت شیوه ی نگهداری

برای نگهداری لوح های تقدیر، معمولا از جعبه ها یا جلدهایی استفاده می شود. همان طور که گفتیم، لوح ها به شکل صفحاتی هستند که برای نگهداری به شکل ایستاده باید از قاب، جلد یا جعبه برای آن ها استفاده کرد. جنس جلد ها از پارچه، چرم و مقوا بوده و جنس جعبه ها می تواند از نوع چرمی، چوبی، فلزی و … باشد.

اما برای تندیس ها از جلد و جعبه استفاده نکرده و تنها از طریق اتصال آن ها به پایه ای حالت ایستایی آن ها را حفظ می کنند. لازم به ذکر است که به طور کلی، تندیس ها در برابر عوامل محیطی مقاوم تر از لوح ها می باشند.

 

تفاوت لوح تقدیر و تندیس – تفاوت در ارجحیت متن و شکل

یکی دیگر از تفاوت های تندیس و لوح تقدیر ، تفاوت در ارجحیت متن و شکل است. در لوح های تقدیر این متن است که نقش اصلی و اساسی را بازی می کند. در واقع اشکال و نمادها در طراحی و ساخت لوح های تقدیر در درجه ی بعدی قرار داشته و تمامی اهداف لوح را متن آن، تامین خواهد کرد.

اما در تندیس ها، متن و نوشته های زیادی درج نمی شود و همه ی اهداف و کاربرد تندیس در شکل ظاهری آن خلاصه شده و در طراحی آن مد نظر قرار می گیرد. گرچه متن های کوتاهی مانند مشخصات و زمان و مکان روی پایه ی آن قابل درج است اما بیش از این از متن ها استفاده نخواهد شد.

تفاوت لوح تقدیر و تندیس

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *