ساخت تندیس

انواع پایه ی تندیس کدامند؟

پایه ی تندیس

همان طور که می دانید، تندیس ها در شکل ها و اندازه های گوناگونی طراحی و تولید می شوند. اما به خودی خود نمی توانند به درستی در محل مورد نظر استقرار یابند. بدین منظور باید از پایه ی تندیس استفاده کرد. لذا وظیفه ی اصلی پایه های تندیس همین استقرار صحیح تندیس در محل مورد نظر می باشد.

پایه ی تندیس چیست؟

اما نحوه ی اتصال و ساخت تندیس اصلی به بخش پایه چگونه است؟ برای آن که یک تندیس را به پایه ی مورد نظر متصل کنند از چند روش می توان استفاده کرد.

اولین روش استفاده از چسب است. با نحوه ی استفاده از چسب نیز همگی شما آشنایی دارید و نیازی به توضیح نیست، اما این روش همیشه کارساز نمی باشد.

در بعضی موارد از روش اتصال کشویی بهره می گیرند. لذا در بخش پایینی تندیس قسمتی تعبیه شده که به صورت کشویی در تندیس قرار می گیرد.

از روش پیچ و مهره نیز می توان بهره گرفت. لذا در مواردی که تندیس ها سنگین هستند و نیاز به اتصالی بسیار محکم می باشد، از پیچ و مهره ها استفاده می شود.

در بعضی موارد نیز به جای آن که هر یک از بخش های تندیس و پایه را به صورت جداگانه مورد طراحی و ساخت قرار دهند، این دو بخش را به صورت متصل به هم طراحی کرده و تولید می کنند. لذا  تندیسی یک دست و یکپارچه در اختیار داریم و دیگر نیازی به برقراری اتصال نمی باشد.

 

کاربردهای پایه ی تندیس چیست؟

همان طور که در بخش قبل اشاره کردیم، پایه ی تندیس وظیفه ی استقرار تندیس در محل مورد نظر را به عهده دارد. گرچه این موضوع وظیفه ی اصلی این پایه ها است، اما وظایف دیگری نیز به عهده دارند.

یکی از کاربردهای پایه ی تندیس، افزودن به زیبایی ظاهری تندیس می باشد. کاربرد تندیس ها به صورتی است که جنبه ی جلوه ی بصری در آن ها بسیار مهم است. در صورتی که این محصولات به منظور تبلیغاتی به کار برده شوند نیز این مسئله اهمیتی مضاعف پیدا می کند. لذا پایه های به کار رفته در آن ها هم، در این موضوع دخیل بوده و باید به گونه ای انتخاب شوند که در بهبود زیبایی تندیس کارایی کافی را داشته باشند.

همان طور که می دانید، تندیس ها علاوه بر آن که توسط شکل ظاهری طراحی شده روی آن ها، مفهوم مورد نظر را به مخاطب خود ارائه می دهند. لازم است تا بعضی مشخصات و اطلاعات روی آن ها به صورت نوشتاری درج شود. این بخش به صورت متداول روی پایه ی تندیس صورت می گیرد. لذا در پایه ی تندیس معمولا فضای کافی برای این کار تعبیه می شود. این مشخصات حاوی اطلاعاتی در مورد اهدا کننده یا دریافت کننده، تاریخ، علت اهدای تندیس و … می باشد.

 

هنگام انتخاب پایه ی تندیس باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

اولین نکته ای که باید هنگام انتخاب پایه های تندیس، به آن دقت شود، تناسب میان پایه و تندیس می باشد. این موضوع در همه ی بخش ها باید مورد توجه قرار گیرد. چرا که عدم تناسب میان آن ها، باعث می شود تا کارایی تندیس کاهش یافته و در همه ی زمینه ها اثر بخشی خود را از دست بدهد.

نکته ی دیگری که هنگام انتخاب پایه ها باید به آن دقت کرد، جنس پایه ها می باشد. پایه ها را به تناسب کاربرد می توان از جنس های پلکسی، شیشه، چوب، فلز، گچ، سنگ و … انتخاب کرد. هر یک از این موارد کاربرد خود را دارد و باید متناسب با جنس تندیس اصلی باشد. البته این مسئله به منزله ی آن نیست که هر دو بخش را باید از یک جنس انتخاب کرد بلکه تنها باید تناسب رعایت شود. به عنوان مثال برای تندیس های فلزی می توان از پایه های سنگی استفاده نمود، اما پایه های پلکسی ممکن است توان تحمل وزن آن ها را نداشته باشد.

پایه ها به لحاظ اندازه نیز دارای تنوع بالایی هستند. لذا باید هنگام انتخاب آن ها از اندازه ای مناسب استفاده نمود. اندازه هایی که با اندازه ی تندیس اصلی متناسب باشد.

رنگ پایه ها نیز قابل انتخاب است و در بعضی موارد می توان از رنگ آمیزی روی آن ها استفاده نمود. لذا در انتخاب رنگ نیز باید دقت کافی به عمل آورده شود.

پایه ها در اشکال مختلفی مورد طراحی و ساخت قرار می گیرند. مثلا پایه ها می توانند به شکل مکعب، مکعب مستطیل افقی، مکعب مستطیل عمودی، کره، منشور و … باشند. اما انتخاب از میان آن ها باید با توجه به تندیس اصلی و نظر سفارش دهنده صورت گیرد.

در همه ی مواردی که ذکر کردیم، پایه ها باید به گونه ای انتخاب شوند تا علاوه بر وظیفه ی اصلی استقرار تندیس، هدف زیبایی را نیز تامین نمایند.

نکته آخر

قیمت پایه ها نیز با توجه به ویژگی های آن ها متفاوت است. مصرف کنندگان باید با در نظر گرفتن نیاز خود و بودجه ای که در اختیار دارند، نسبت به انتخاب پایه ی مناسب اقدام کنند.

شرکت جارچی به نشانی www.jarchiad.com   در این زمینه شما را راهنمایی نموده و بهترین گزینه ها را به شما معرفی می نماید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *