بج سینه

آیا می دانید بج سینه غیر فلزی چیست و چه کاربردی دارد؟

بج سینه غیر فلزی

بج های سینه به طور کلی به دو دسته ی بج سینه فلزی و بج سینه غیر فلزی تقسیم بندی می شوند. گرچه نا آشنا بودن کلمه ی بج، باعث سردرگمی مخاطب می شود، اما جالب است بدانید که کمتر کسی پیدا خواهد شد که تا به حال با بج های سینه رو به رو نشده و آن ها را مشاهده نکرده باشد. در واقع همه ی افراد این وسیله را دیده اند و با آن آشنایی دارند. اما آن را با نام های نشان سینه، مدال سینه و … می شناسند و با کلمه ی شرکتی «بج» آشنایی ندارند. حتما شما هم با دیدن کلمات مترادف این وسیله آن را شناخته اید. همه ی کارمندان یک بانک یا شرکت، بعضی از مجریان صدا و سیما، کارکنان یک شرکت هواپیمایی و … از این نشان ها روی لباس خود استفاده می کنند.

تقسیم بندی کلی بج های سینه

در اکثر موارد این بج ها از جنس فلزات هستند و مواد تشکیل دهنده ی آن ها آلیاژهایی از فلزاتی نظیر مس، آلومینیوم، استیل و برنج می باشد. به همین دلیل شاید برای مخاطبان آشنایی با دسته ی دیگری از این بج ها جذاب بوده و برایشان جالب باشد که بج سینه غیر فلزی نیز وجود دارد و مورد استفاده ی گروه بزرگی از مصرف کنندگان این محصولات قرار می گیرد.

بج سینه غیر فلزی به دسته های ، بج سینه پارچه ای ، بج سینه پلاستیکی، بج سینه چوبی، بج سینه چرمی، بج سینه لاستیکی و … تقسیم می شود. گرچه بج سینه غیر فلزی در مقایسه با بج سینه فلزی رواج کمتری دارد، اما با توجه به کاربردی که دارد، جنس آن را انتخاب کرده و مورد استفاده قرار می دهند.

حال برای آن که با بج های سینه ی غیر فلزی و کاربرد آن ها آشنایی بیشتری پیدا کنید، در بخش بعدی به صورت مفصل به کاربردهای این محصول اشاره می کنیم.

 

کاربرد بج سینه غیر فلزی چیست؟

هدف اصلی به کارگیری بج های سینه، تبلیغات و معرفی یک شرکت، اداره، ارگان یا سازمان است. با نصب بج ها روی لباس هر شخص، تعلق و تعهد وی به یک مجموعه مشخص شده و همه ی افراد همکار با او نیز از طریق نشان های متحدالشکل مشخص می شوند. در این میان یکی از ارگان هایی که به صورت گسترده از این محصول استفاده کرده و بخش اعظمی از کاربرد آن را به خود اختصاص می دهد، ارگان های نظامی هستند. سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و … از این وسیله استقبال فراوانی کرده و از دیرباز برای معرفی ویژگی های نیروهای خود از آن ها بهره می گرفته اند.

روش های ساخت بج سینه چیست؟

عمده مصرف بج سینه غیر فلزی در ارگان های نظامی می باشد، اما این ارگان ها از بج سینه فلزی نیز استفاده می کنند. بج سینه نظامی در اهداف، جنس، تیراژ، طرح، نحوه ی الصاق، محل الصاق و … با سایر مصارف متفاوت عمل می کند.

در ارگان های نظامی از بج های سینه فلزی و غیر فلزی برای نشان دادن درجه ی نظامی نیروهای مسلح استفاده می شود. در ضمن تعلق نیروها به ارگان مربوطه (ارتش، سپاه، نیروی انتظامی) و مهم تر از آن تعلق آن ها به نیروهای مسلح کشور جمهوری اسلامی ایران نیز از طریق همین بج ها مشخص خواهد شد.

نیروهای نظامی در بعضی موارد مانند بخش های کلانتری، نیاز است تا به طور کامل نام و نام خانوادگی خود را روی جلوی لباس خود درج کنند که این کار نیز از طریق بج ها صورت می گیرد.

در ضمن نیروهای مسلح به صورت دوره ای در بخش های مختلف آموزش های تکمیلی نیز شرکت می کنند که از طریق بج های سینه ی خاصی نشان شرکت در هر دوره به آن ها اعطا شده و در معرض دید عموم قرار می گیرد.

طرح ها و لوگوهای ارگان های نظامی گرچه منحصر به فرد است اما ثابت بوده و دستخوش تغییرات نمی شود. لذا روش ساخت نوع فلزی آن ها را «ریخته گری» انتخاب می کنند. در ضمن تیراژ بج های نظامی نیز بالا می باشد. در نتیجه قیمت آن ها نیز مقرون به صرفه تر خواهد بود.

نحوه ی الصاق و محل الصاق بج سینه نظامی

با به کارگیری بج سینه غیر فلزی ، روش های الصاق و محل الصاق آن ها نیز تغییر می کند. افراد نظامی ممکن است در آن واحد از چندین و چند بج روی لباس خود استفاده کنند. هر کدام از این بج ها نشان گر موضوع خاصی هستند و روی محل خاصی از لباس آن ها نصب خواهند شد. مثلا بعضی روی دوش (سردوشی) بعضی روی بازو، بعضی روی سینه و … .

گرچه بعضی از آن ها به طور معمول روی بخش جلویی لباس و از طریق سوزن و گیره های عادی به لباس متصل می شوند. اما برخی دیگر از انواع آن ها از روش هایی مانند چسب، اتو، دوخت و دوز و … به لباس متصل می شوند.

بدین ترتیب شما با بج سینه غیر فلزی و کاربرد آن و تفاوت های بج های سینه نظامی با سایرین آشنا شدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *