پلاک فلزی

آیا قیمت ساخت پلاک فلزی مناسب است؟

ساخت پلاک فلزی

پیش از آنکه به قیمت ساخت پلاک فلزی بپردازیم، می خواهیم کمی در مورد آن توضیح دهیم. تا در ابتدا بدانیم در مورد چه محصولی صحبت می کنیم و این محصول چه کاربردها و ویژگی هایی دارد. پلاک های فلزی معمولا برای معرفی یک مکان یا اطلاعات یک دستگاه خاص مورد استفاده قرار می گیرند. مثلا همه پلاک های فلزی که در کنار یا بالای درب مطب های پزشکان نصب می شود، یکی از نمونه های این گونه پلاکها می باشند. بنابراین همه ما با این محصولات آشنا هستیم و آن ها را مشاهده کرده ایم. با توجه به مثالی که زدیم، مشخص است که گروه گسترده ای از مصرف کنندگان به این گونه محصولات نیاز دارند و همین امر سبب اختصاص بخش عظیمی از صنعت چاپ و طراحی به ساخت پلاک فلزی شده است.

پس این که هر فردی در طول زندگی خود نیازمند استفاده و ساخت پلاک فلزی شود، دور از انتظار نیست و برای انتخاب خود و مدیریت هزینه ها نیازمند اطلاع از قیمت ساخت پلاک فلزی و عوامل موثر در آن می باشد.

پلاک فلزی چیست؟

عوامل موثر در تعیین قیمت ساخت پلاک فلزی

همان طور که گفتیم، عوامل مختلفی در تعیین قیمت تمام شده ی هر محصولی موثر می باشد. در مورد پلاک فلزی نیز همین طور است. عوامل موثر در تعیین قیمت ساخت پلاک فلزی، کاملا قابل حدس و ملموس می باشند. جنس فلز به کار رفته در پلاک، ابعاد مورد نظر، نوع چاپ و رنگ آن، شرکت مجری ساخت پلاک و … در قیمت این گونه پلاک ها موثر هستند. اما در ادامه به تفصیل، به هر یک از این موارد اشاره خواهیم کرد.

 

جنس پلاک اولین عامل موثر در قیمت ساخت پلاک فلزی

بارزترین موردی که در تعیین قیمت پلاک های فلزی مورد توجه قرار می گیرد، جنس آن می باشد. پلاک های فلزی از جنس های مختلفی ساخته می شوند که استیل، آلومینیوم و برنج از جمله ی آن ها هستند. کاملا بدیهی و آشکار است که قیمت هر یک از این فلزات در بازار متفاوت می باشد. مثلا قیمت آلیاژ برنج به طور قطع از آلیاژ آلومینیوم و استیل گران تر است. بنابراین اگر شما بخواهید پلاک خود را از جنس برنج انتخاب کنید مسلما باید هزینه ی بیشتری را پرداخت نمایید. اما توجه کنید که این موضوع تنها یک سوی ماجرا است. از سوی دیگر روش های چاپ بر روی هر یک از این فلزات متفاوت می باشد که خود باعث تغییر قیمت تمام شده می شود.

روش ساخت پلاک استیل: ساخت پلاک استیل از طریق خوردگی بر روی ورق های این فلز صورت می گیرد. لذا ابتدا بخش هایی از این ورق ها را که حکاکی روی آن ها صورت خواهد گرفت را تعیین کرده و از طریق اسید از بین می بریم. سپس از هر رنگی که بخواهیم می توانیم استفاده کرده و قسمت های حک شده را رنگ کنیم. اما به دلیل آن که رنگ خود استیل به صورت ذاتی براق است معمولا از رنگ های تیره برای آن استفاده می کنند. برای تثبیت رنگ نیز از حرارت کوره استفاده می شود. البته این ورق ها را می توان از طریق حک لیزری نیز ساخت.

قیمت ساخت پلاک فلزی از جنس استیل

روش ساخت پلاک برنجی: برای ساخت این نوع پلاک نیز به طور معمول از روش اسیدکاری یا خوردگی فلز استفاده می شود. پس از خوردگی نیز از رنگ های مختلفی برای رنگ آمیزی بخش های رنگ شده استفاده می شود. البته لازم به ذکر است که این پلاک ها بیشترین کیفیت را دارا می باشند.

قیمت ساخت پلاک فلزی از جنس برنج

روش ساخت پلاک آلومینیوم: این گونه پلاک ها از روش چاپ افست ساخته می شوند. البته چاپ آنادایز و سابلیمیشن نیز در چاپ این گونه پلاک ها کاربرد دارد. اما چاپ افست به پلاک های آلومینیومی این امکان را می دهد که از رنگ دلخواه بهره مند شوند. شکل پذیری این فلز سبب می شود تا چاپ برجسته به آسانی بر روی آن انجام شده و مقرون به صرفه باشد. این فلز از دوام بالایی برخوردار است و به همین دلیل در محیط های خارجی نظیر پلاک های درب منازل مورد استفاده قرار می گیرد.

ابعاد و ضخامت پلاک، دیگر عامل موثر در قیمت ساخت پلاک فلزی

کاملا واضح است که هر چه ابعاد و ضخامت پلاک بالاتر رود، میزان فلزی که نیاز است نیز بیشتر شده و قیمت تمام شده ی آن نیز افزایش می یابد. بنابراین باید گفت که قیمت با ابعاد و ضخامت رابطه ی مستقیم داشته و افزایش و کاهش هر یک سبب افزایش و کاهش دیگری می شود.

قیمت ساخت پلاک فلزی از جنس آلومینیوم

 

تنوع رنگ و طرح و قیمت ساخت پلاک فلزی

اگر شما به عنوان مصرف کننده تمایل داشته باشید که از طرح ها و رنگ های متنوعی در سفارش خود استفاده نمایید، مسلما باید هزینه ی بیشتری را بپردازید. چرا که این گونه سفارشات علاوه بر آن که دارای سختی های بیشتری در مراحل تولید هستند، زمان بیشتری را نیز نیاز دارند که به صورت مستقیم روی تعیین قیمت موثر می باشد.

 

دیگر عوامل موثر در تعیین قیمت ساخت پلاک فلزی

دقت کنید که قیمت پلاک های فلزی با واحد سانتی متر مربع اندازه گیری می شود. اما اگر سایز شما کمتر از 10 سانتی متر مربع باشد باید هزینه ی برش را نیز به هزینه های ساخت اضافه کنید.

استفاده از سوراخ یا چسب برای نگهداری پلاک نیز در هزینه ی آن موثر است.

دقت کنید که شرکت های معتبر به دلیل ظرافت های خاصی که در کار خود دارند، قیمت بیشتری بابت کیفیت کار خود دریافت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *