بج سینه

آیا آلیاژهای سازنده بج سینه را می شناسید؟

آلیاژهای سازنده بج سینه

 

بج های سینه معمولا از جنس فلز هستند و فلزی بودن آن ها به دلیل نوع کاربری آن ها می باشد. چرا که باید دارای خاصیت شکل پذیری، زیبایی، براقی، رنگ پذیری و … باشند. اما در ساخت این وسایل از فلزات خالص استفاده نمی شود، بلکه این آلیاژهای فلزات هستند که در ساخت بج سینه مورد استفاده قرار می گیرند. بنابراین قصد داریم تا در این مقاله به شما آلیاژهای سازنده بج سینه را معرفی کنیم.

چه فلزاتی در آلیاژهای سازنده بج سینه به کار می روند؟

بج های سینه معمولا از جنس برنج، استیل، آلومینیوم، سرب یا مولتی استایل هستند. البته امکان ساخت آن ها از سایر فلزات و آلیاژها نیز وجود دارد، اما هر کدام به دلایلی مورد استقبال قرار نمی گیرد. مثلا ساخت بج سینه از طلا و نقره مقرون به صرفه نبوده و به همین دلیل است که بج های سینه ی طلا و نقره متداول نیستند و تنها در صورت لزوم از آبکاری با این فلزات استفاده می کنند که باز هم باعث افزایش قیمت ساخت بج ها خواهد شد. اگر شما هم علاقه مند به داشتن اطلاعاتی در مورد متداول ترین آلیاژهای سازنده بج سینه هستید، با ادامه ی مطلب با ما همراه باشید.

 

بج سینه برنجی

از متداول ترین آلیاژهای سازنده بج سینه، بج سینه برنجی می باشد. این رواج در استفاده از این آلیاژ به دلیل ویژگی های خاص آن است. برنج را می توان به صورت مات یا براق استفاده کرد و رنگ پذیری بالایی دارد. آبکاری روی آن به خوبی اجرا شده و آبکاری های مختلفی نظیر طلا، نیکل، کروم، نقره و قلم کاری مس نیز روی آن به خوبی قابل اجرا می باشد. در ضمن در بج هایی که نیاز به دوربری دارند و این کار از طریق اره انجام می شود، آلیاژ برنج بسیار مفید بوده و به آسانی قابل برش خوردن می باشد.

رنگ برنج که همگی شما با آن آشنایی دارید، بسیار شبیه به طلا می باشد. لذا برای جلوه ی بصری بهتر از این آلیاژ استفاده ی زیادی می شود. کدر شدن و لکه دار شدن این فلز بسیار نادر است و فرایند اکسایش در آن بسیار کند اتفاق می افتد. آلیاژ برنج در مقایسه با فلزهایی نظیر روی و مس، قابلیت چکش خواری بیشتری دارد و نقطه ی ذوب آن نیز میان 900 تا 940 درجه ی سانتی گراد است. میزان سختی و نرمی این آلیاژ نیز از طریق تغییر نسبت روی و مس در آن قابل تغییر است. این آلیاژ را به دلیل مزایایی که دارد مورد بازیافت قرار می دهند. چرا که خاصیت مغناطیسی کم آن، باعث جداسازی آسان آن از سایر فلزات می شود.

 

بج سینه سربی

بج سینه سربی باید به صورت عمده تولید شود و با تیراژهایی حدود 5000 تا 10000 مورد ساخت قرار می گیرد. عمده مصرف این نوع بج سینه در مصارف نظامی نظیر سر دوشی و مدال های نظامی می باشد. علت این امر نیز ثابت بودن طرح های این گونه مصارف است. لوگوهای سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، درجه های نظامی و … همواره ثابت هستند و نیاز به تولید در تیراژ بالا نیز دارند. لذا برای ساخت آن ها از بج سینه سربی و روش ریخته گری استفاده می شود. در ضمن تولید عمده ی این گونه بج ها سبب کاهش قیمت آن ها نیز می شود. این نوع بج به برجسته سازی نیازمند است.

 

بج سینه مولتی استایل

بج سینه مولتی استایل از یک ترموپلاستیک ABS و آبکاری فلزی تشکیل می شود. ترموپلاستیک ها در مقابل گرما نرم و انعطاف پذیر می شوند. سرما نیز سبب سختی و انقباض آن ها است. لذا این قابلیت را دارند که بارها و بارها ذوب شده و دوباره به شکل دلخواه درآیند. بنابراین برای ساخت بج سینه مناسب می باشند. آبکاری فلزی روی آن ها نیز از هر فلزی می تواند انتخاب شود. لذا شکل ظاهری این بج ها شبیه به فلز خواهد بود اما به دلیل ساختار آن بسیار سبک تر می باشد. این نوع از بج ها را به دلیل سرعت بالای ساخت و تولید، به مشتریانی که نیاز به سفارش فوری بج سینه دارند، پیشنهاد می شود. اما از معایب آن به محدود بودن رنگ آمیزی می توان اشاره کرد.

 

بج سینه آلومینیومی

سرعت این نوع بج نیز مانند نوع مولتی استایل بسیار بالا است. اما در مراحل برش سختی های خود را دارد. لذا برای بج هایی که نیاز به دوربری دارند، استفاده از آلومینیوم کمی دشوار است. این نوع از بج های سینه دارای روکش پلاستیکی بوده و نحوه ی اتصال آن ها نیز آهن ربایی است. این نوع بج را مشاوران به مشتریانی که رنگ خاصی برای لوگوی خود در نظر ندارند و روی موضوع نمایش جزئیات روی بج حساس هستند، پیشنهاد می دهند.

 

بج سینه استیل

بج های سینه ی استیل برای سفارش هایی که نیاز به دوربری دارند، پیشنهاد نمی شود. رنگ این نوع بج ثابت است و نحوه ی اتصال آن نیز سوزن می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *